NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568262
Hejsan!
Har problem med att partikelfiltret nog är igensatt se nanting c30 1.6 drive
Tog den till en mekaniker med Vida för att köra programmet för urbränning av filtret men så igensatt att programmet inte gick att köra sa mekanikern.
Vad rekomenderar ni som kan å vet?
Funderar på rengöring av något slag eller så byte.
Kollat på liquid Molly tror jag det heter... men går det att använda på ordentligt igensatt filter?
Ska man rent lämna in för rengöring eller klarar man det själv?

Ifall byte at filter är vägen å gå.... är det ngt man klarar själv? Har tillgång till billyft och utrustad verkstad men aldrig bytt ngt filter tidigare.

Kom gärna med förslag å idéer
c30 1.6 drive
Mvh//Xo
#1568269
Skall du göra rent det noggrant bör du ändå ta av filtret från bilen.
Att byta filtret är inte svårt.
Med lyft klarar du det på tre-fyra timmar som novis på området. Mycket snabbare om du är van.
Lite bryta och bända i värmeskyddet men inget man inte kan bända tillbaka när man sätter ihop igen. Många skruvar med 8mm skalle. Rörklämma på turbon som kan vara lite pillig. Lätt om man drar den först. sedan alla andra skruvar.
Har för mig att man skall markera bytet i datorn när man är klar.

När det blir så igensatt filtret så bör man kontrollera att eolys och dosering av den fungerar som den skall. Kanske också är läge att fylla på.
Lycka till!
#1568927
Kika på detta inlägg/ guide. Följde det för demontering

https://www.runstenracing.se/?p=4573

Sedan för rengöring av DPF rekommenderar jag kika på youtube, Steven B. Tuners youtubekanal t.ex






Han kör kaustiksoda följt av saltsyra utspädd till 5% lösning ( Finns 30% Saltsyra på Bauhaus för ca en hundring o spä själv ) på ett Volvo filter mer bra resultat för lösa upp olja och sot.

Steven visar i sina filmer även hur olika koncentrationer av kemikalier påverkar filtret.

Upplevde själv dock att fylla upp filtret med vatten o sedan ta kompressor o skicka lufttrycksimpuls var det som verkligen fick askan att lossna ur filtret efter att kemikalier luckrat upp olja o sot.

Fyllde dpf filter med vatten ( tejpade igen små tryckrör på sidan av filter), lindade en blöt tygtrasa runt kompressorpistolen för täta rörmynnignen på filtret o knuffa i luft. Gjorde så ett gäng ggr o sedan kom några dl röd sot/ aska ut o sedan spolade genom med trädgårdsslang.

Lycka till

Jag använder numera vanlig "brännar[…]

Ingen som har någon koll på detta?

Jag kan ha hittat felet men har endå 2 fr&ar[…]

Problemet med inlägget ovan ligger i frasen: […]