NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567348
Hej! Funderar lite på att skaffa mig en V50, senaste årgångarna och då specifikt en D2. Med självgenererande filter alltså.

Det som talar emot är ju att det sägs att man generellt sett inte bör ha diesel om man inte kör långt till vardags. Men undrar hur stort problem det är i verkligheten? Ni som hänger i forumet, hur vanligt verkar det vara att folk faktiskt får problem pga det?

Har ca 7 km till jobbet, så det är min absolut vanligaste tur. Ofta tar jag även handling och träning på vägen, så då blir det ju i praktiken typ 3+3km. På helgerna gör jag dock ofta längre turer på ett par mil, men inte varje helg. Sen kör jag långresor på kanske 30+ mil x2 kanske någon gång varje eller kanske varann månad i snitt, lite oregelbundet men ändå ganska ofta. Är det körmönstret tillräckligt för att inte orsaka problem med DPF och EGR osv av alla kortturer?

Anledningen till att jag ändå funderar på en diesel är dels att 99% verkar vara d2, jag har hört att det ska vara en väldigt robust motor generellt, jag ser det som en stor fördel med en 6-petad när jag väl kör långt, alla flexifuel är ju bara 5 och ska visst varva rätt friskt utanför stan. Det är som min nuvarande bil och det stör jag mig på. Och sen är det ju ett stort plus att att alla mina långresor blir mycket billigare, särskilt nu när literpriset är nästan samma som bensin.

Är det helt hål i huvet att skaffa en diesel eller är mina farhågor överdrivna?
#1567355
Jag har kört diesel i snart 10år och kör mer el mindre bara korta resor, har 3km till jobbet enkel väg, kör i snitt 150mil månaden, och det består at resor mellan 3-10km många småturer dagligen. XC60 D4a 2016. så jag vet inte var du fått det ifrån att en diesel helst ska gå långa turer.
#1567365
Jag hade en så bil tidigare, köpte den ny och körde 20K mil från 2010-12 till 2017-02.
Maskinellt var det typ noll problem men kopplingen är en svag punkt, min rasade vid 6K mil.

Tycker inte det låter som att ditt körmönster är ett problem. Jag har i perioder ett liknande mönster och har mina bilar har aldrig haft problem med avgasreningen, snittar 3K mil/år.
#1567375
För partikelfiltrets skull handlar det om regenerering. Om den avbryts återupptas den vid nästa start när motorn blir varm. Sedan handlar det mer om tid än km. Kökörning/trafikljus är bättre då den troligare hinner klart, har för mig det tar omkring 20 minuter att slutföra ordentligt. Om det hinner slutföras regelbundet är det inga problem med korta körningar.
#1567411
Halvt off-topic.. Men hur är det med andra bilmärken.. Är det någon modell som är snäll nog att indikera (utöver förhöjd momentanförbrukning) att regenerering pågår? Och kanske t o m en nedräkning på displayen för beräknad tid för slutförande..?
Att tvingas byta partikelfilter är ju snuskigt dyrt på vissa bilar..

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]