NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian980198
#1566610
Hej!

Jag går i tankar att sälja / byta min Clio Sports Tourer 2016 mot en Volvo V50 D2 2011.
Jag har tyvärr varit med om olycka med Clion som gjort att vänster stötfångare bak gått sönder. Skrapa på bakdörren. Trasigt glas på spegel.
Bilen har tyvärr inte blivit servad och kamremmen ska bytas. Det är rätt mycket som kan kosta med den. Har köpt stötfångaren men i fel färg.

En kille vill byta mot en V50 D2 2011. Full servicebok, men efter mitten 2023 så har det enbart fyllts i manuellt och inga stämplar. Killen påstår att det är oljefilter som bytts själv och inte hos verkstad. Kamrem bytt 2022 av verkstad. Det jag tyckte var lustigt var att bilen stod på ett annat namn. Han förklarade att han har som hobby att köpa och fixa bilar och sen sälja vidare. Den ska stå på hans kompis, och anledning enligt honom är att han köpt på sig mycket bilar. Den står avställd nu, men har nyligen blivit besiktigad för ett par dagar sedan med blanka papper. Nästa bess är då alltså 2025. De köpte in bilen i December 2023, och bessades i januari 2024. Innan har det varit samma ägare sen 2015. Killen som vill byta är ung.

Han vill byta rakt av samt att han ger mig några få tusenlappar i mellanhand. Clion kan ju bli värd mer om man fixar problemen, men samtidigt känner jag att det känns lite konstigt att den står på annat namn. Hans kompis ska vara med vid eventuellt byte och kommer identifiera sig.

Då undrar jag om ni har några råd om vad man bör titta efter, och eventuella varningsklockor?

Eftersom jag känner det är skönt att slippa fixa allt med service och kamrem så är jag väldigt sugen (plus att jag alltid har älskat Volvo, min första bil var en S60 från 2003.)

Jag är inte jättekunnig utöver att kolla olja, och att motor o låda ska kännas bra.

Vad tycker ni, kommer jag att bli total lurad eller?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1566617
Jag hade löst skadorna med försäkringsbolaget, servat bilen för det kommer alla andra bilar med behöva. Bytt kamrem på samma verkstad eller en annan billigare än där du servar den. Kört den ett tag till och bytt i lugn och ro. Alltid en chansning att byta, man vet inte vad man får och av den personen har du inga garantier eller skydd av konsumentköplagen, något man kanske vill ha om man inte är så haj på att fixa tänker jag då
av Christian980198
#1566644
Micce1980 skrev:Jag hade löst skadorna med försäkringsbolaget, servat bilen för det kommer alla andra bilar med behöva. Bytt kamrem på samma verkstad eller en annan billigare än där du servar den. Kört den ett tag till och bytt i lugn och ro. Alltid en chansning att byta, man vet inte vad man får och av den personen har du inga garantier eller skydd av konsumentköplagen, något man kanske vill ha om man inte är så haj på att fixa tänker jag då


Okej jag förstår. Jag har ju egentligen inte råd att fixa skadorna i nuvarande stund och dum som jag var hade jag bara halvförsäkring vid tillfället, så det är inget som min försäkring täcker.
Det kan såklart bli att man har råd med det lite senare på året - men frågan är om man vågar åka vidare med bilen när den egentligen ska ha servats 2023 och kamremmen ska bytas var 15000 mil eller efter 6 år, åren har ju passerat. Jag har använt den mest att åka fram och tillbaks från jobbet ca 20 minuter per resa, och någon resa till danmark också.

Man lär sig så länge man lever - när jag köpte bilen hade jag för mig att förra ägaren hade nyservat den osv, så jag har inte tänkt på det efter det.

Eller om man tar en sak i taget - att man servar först och sedan kamrem eller tvärtemot. Frågan är vilket som är mest akut av dessa två.
Tack för råden!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1566661
@Christian980198, Ja halv- eller trafikförsäkring går väl om man har ett kapital att laga kärran för, men gjort är ju gjort. Hade om möjligt kollat med lite billigare verkstäder om att fixa allt det där och kört något halvår till. Räcker inte det så kamrem och service, det kan ju räcka med olja och filter utöver kamremmen. Annars så låt de byta kamrem och byt olja själv. Jag vet inte, gå på din magkänsla. Han är säkert ok, de flesta är ju det men du får en äldre och okänd bil då.

Spegelglas kostar väl typ 200kr på Trodo.se och en mek tar väl 100kr extra att byta vid service skulle jag tro

Vart bor du?
av Christian980198
#1566676
Micce1980 skrev:@Christian980198, Ja halv- eller trafikförsäkring går väl om man har ett kapital att laga kärran för, men gjort är ju gjort. Hade om möjligt kollat med lite billigare verkstäder om att fixa allt det där och kört något halvår till. Räcker inte det så kamrem och service, det kan ju räcka med olja och filter utöver kamremmen. Annars så låt de byta kamrem och byt olja själv. Jag vet inte, gå på din magkänsla. Han är säkert ok, de flesta är ju det men du får en äldre och okänd bil då.

Spegelglas kostar väl typ 200kr på Trodo.se och en mek tar väl 100kr extra att byta vid service skulle jag tro

Vart bor du?
Ja, det förstås. Jag blev lite osäker på eftersom bilen är äldre men det betyder ju inte alltid att det är sämre. Jag är ju sugen på en bil med dragkrok också.
Men med tanke på att det inte finns några ordentliga stämplar efter en period och att det är självservice som gjorts så vet jag inte riktigt om man kan lita på det.
Klart man kan provköra - men även då kan det kanske visa sig finnas dolda fel även om den är godkänd på besiktningen nyligen. Jag är bara orolig att jag kommer ångra mig om något allvarligt händer med Volvon som kanske blir dyrare än min nuvarande bils fel. Han ville ju ge lite pengar emellan också - troligen för att en V50 inte går för lika mycket som en Clio från 2016 i bra skick.

Det som ringer störst varningsklocka för mig är att hans kompis står på den och att ägarbytet gjordes sent i December - dvs att de köpt den nyligen. Men jag vet ju att många köper billigt och åtgärdar eventuella fel för att sedan sälja vidare. De är vänner på Facebook och bor i samma område - verkar vara jämngamla så kan ju säkert vara någon skolkompis eller så.

Clion rullar ju på bra och har inte märkt något på varken låda eller motor att något ska vara fel. Den har varit en trogen bil till jobbet och fungerat bra.
Men kanske ska börja med en service och sedan skrapa ihop pengar till ett kamremsbyte. Resten kan jag ta när pengar och tid finns - jag har ju redan själva stötfångaren och vad jag kunde se vid en titt verkar det ju vara rätt så lätt att själv montera den med två skruvar och lite clips.

Jag bor i Jönköping.
av Christian980198
#1566677
Micce1980 skrev:@Christian980198, Ja halv- eller trafikförsäkring går väl om man har ett kapital att laga kärran för, men gjort är ju gjort. Hade om möjligt kollat med lite billigare verkstäder om att fixa allt det där och kört något halvår till. Räcker inte det så kamrem och service, det kan ju räcka med olja och filter utöver kamremmen. Annars så låt de byta kamrem och byt olja själv. Jag vet inte, gå på din magkänsla. Han är säkert ok, de flesta är ju det men du får en äldre och okänd bil då.

Spegelglas kostar väl typ 200kr på Trodo.se och en mek tar väl 100kr extra att byta vid service skulle jag tro

Vart bor du?
Och tror du det kan vara värt att försöka få kontakt med föregående ägare som haft den sedan 2015 - och fråga om bilen?
Eller det kanske gör att personen blir irriterad. Enligt nuvarande ägare så är det som åtgärdats inför bess, spänna handbromsvajer och lite lampor och småfix. Han säger att han köpt den obessad och därefter bessat den.
av Christian980198
#1566678
dieselputte skrev:Söker du på forumet om D2 och spridare samt koppling så inser du riskerna för kostsamma reparationer när det gäller just D2 , exempel byte av alla spridare 20000kr, 2 st 12000kr. viewtopic.php?f=31&t=175235&p=1546106&h ... 2#p1546106 Dålig koppling vanligt på tidiga D2or, kan rasa utan förvarning. Är det automat finns inte den risken.
Okej, vad jag har förstått så ska man se upp med modeller innan 2011. Denna är en D2 manuell från 2011. Hur sannolikt att något kommer hända med den på kort sikt vet jag inte. Den verkar ju ha varit väldigt väl omhändertagen under förra ägarens tid med regelbundna service och byten av olika delar.
av kvillebäck
#1566711
Dessa bilar brukar ha ganska omfattande reparationer när de passerat 20000 mil. Är du duktig på bilar så är det en bra bil men att hålla dessa rullande brukar kräva en del av ägaren.
En modern dieselmotor är inte riktigt lika enkelt som en bensinare.

Din beskrivning av säljaren gör att jag skulle söka på annat håll.
av dieselputte
#1566716
Christian980198 skrev: mån 08 jan 2024, 16:25
dieselputte skrev:Söker du på forumet om D2 och spridare samt koppling så inser du riskerna för kostsamma reparationer när det gäller just D2 , exempel byte av alla spridare 20000kr, 2 st 12000kr. viewtopic.php?f=31&t=175235&p=1546106&h ... 2#p1546106 Dålig koppling vanligt på tidiga D2or, kan rasa utan förvarning. Är det automat finns inte den risken.
Okej, vad jag har förstått så ska man se upp med modeller innan 2011. Denna är en D2 manuell från 2011. Hur sannolikt att något kommer hända med den på kort sikt vet jag inte. Den verkar ju ha varit väldigt väl omhändertagen under förra ägarens tid med regelbundna service och byten av olika delar.
D2 kom väl 2011 så annat du hört om gäller nog 2,0D, eller 1,6D. Grannens V50 D2 Classic 2012 har rasat koppling 2 gånger på plus en massa annat skit, han är tokless på den bilen.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]