NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
#1565975
Hej. Är i färd med att byta en tändspole på min V50 1,8 F -09 och vill bara kolla med er här på forumet om det är lika enkelt som jag tror. Spolen verkar bara sitta med en skruv så : lossa kabeln, lossa spolens fästskruv, lyft bort och byt. Eller…..?
Användarvisningsbild
av HCP
#1565986
Precis som du säger, en liten bult och ryck upp gamla spolen, dit med nya och skruva fast igen och klicka dit kontakten.
En del brukar vilja sätta lite dielektriskt fett i hålet på tändspolen mot stiftet som skyddar en del mot fukt o överslag, men inget måste i min värld.
Gör någon markering på den du bytt så du sen vet vilken det är när du behöver byta nästa. Ibland när man testar felande spolar flyttar man runt och det är lätt hänt att man blandar ihop dem efter de sketnat ner sig efter ett par månader och man inte längre kan se vilken som är ny.

Lyft av minuspolen brukar vara generellt tips också när man pillar nåt anslutet till el, kan väl erkänna att jag själv inte gjort det alla gånger.

Är det hydraulisk manövrering kan det hj[…]

Vi som beställt EX90

Verkar överge core computing redan? ” […]

En bil är inte körbar, avställd, ob[…]

Salt antar jag, i kombination med fukt. T&aum[…]