NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1565125
På väg hem började bilen ge massa felmeddelanden... Instrumentpanelen såg ut som julafton allt från ABS urkopplad till varning fel på Bromsar mm.
Jag stannade vi vägkanten slog av tändningen och sedan var bilen död.

Åtgärd 1.
Tog ur och laddade batteriet över natten (trots att det visade "grönt").
Monterade tillbaka batteriet dagen efter och bilen startade fint... gick i några minuter för att sen sätta igång discot igen och sedan självdö.

Nu klickar den bara då jag vider tändningen.

Åtgärd 2
Jag har monterat ur CEM och rengjort den inomhus ska torka tills imorgon.

Fråga1
Kan batteriet vara kört trots att det visar grönt?

Fråga2.
Var hittar jag jordfläta på volvo C30. för att kolla att allt siter ihop.

Fråga3.
Förslag på platser att kolla efter kortslutningar och jordfel.

Fråga 4.
Har jag missat något självklart?
#1565134
Fråga 1: Ja
Mät spänningen vid provstart. Gremlins i elsystemet är paradgren för C30/S40/V50.

Fråga 2: Vet inte exakt på C30, men på de flesta Volvo sitter den bakpå motorn, passagerar-sidan.

Fråga 3: Vid förarsidans fjäderbens-torn, där sitter ett gäng bl.a.

Kolla jordkabeln från batteriet
Kolla båda kablarna från och till startmotor, men även den lilla tillslaget så den inte rostat sönder och hänger i 2 små tåtar t.ex.
#1565298
Nu är batteriet bytt. Mättes till 12,75V monterat.

Vid testmätning med bilen påslagen (lampor avslagna, fläkten av, radio av) så visade batteriet 11.30.
Vid gaspådrag ökade inte laddningen.

Känns som att jag har en paj generator eller hur?

Jag fick ingen varning om detta vid start, så jag gav mig ut på en testrunda och bilen uppförde sig bra.
MEN efter ca 5-10 min återkom varningar om elsystem, ABS mm.

Bilen tung att ratta.

parkerade bilen och slog av tändningen.
Försökte slå på tändningen och bilen vägrar eftersom batteriladdning var nere på 11.32V.

Förslag på vidare felsökning åtgärd?
#1565299
Under batterilådan, i botten på den sitter en givare som mäter temperaturen.
Om den är skadad eller kablarna hoppat ur så laddar batteriet mindre, runt 12.4-ish
Ska inte svära på att alla modeller har den dock, men den syns jättetydligt.

Ta en titt på den, ser ut som en svart plutt, stor som en femkrona, man når den under lådan

Luktar mer som generator, men den sensorn är billigare och enklare att kolla först.
#1565321
Nästa steg blir att :
1.kolla "svarta plutten" Tack för tipset! @HCP
2. Kolla säkring för generator. (Lite väl mycket önsketänkande)
3. Om inget ovan löser felet, får jag väl bita i sura äpplet och köpa ny generator.

Fråga:
Är det något en normalbegåvad person kan byta själv.
(Jag har vägledning genom VIDA skisserna).
(Jag håller på att självlär mig hur VIDA fungerar... : :-)

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]