- ons 13 dec 2023, 12:10
#1564074
Tjenare,
Har en 2008 C30 2.0D som har senaste 1-2 månaderna varit svårstartad, har varierat i tid det tar innan motorn hoppar igång. Ibland på en gång men ibland efter ett par sekunder och fåtal tillfällen efter ett par försök.
Trodde först det var batteriet då det gick bättre när batteriet satt på laddning, så tog ur och vände på det ett par gånger men sen slutade det ändå med att jag köpte nytt. Det underlättade ett par dagar och sen återkom problemen.
Tänkte att det hade med kylan att göra men eftersom det varierade så mycket oavsett om det är +5 eller -8 så började jag släppa den tanken lite. Samt inga felkoder på glödstiften. Dessutom klarade av att starta i -22 grader utan större problem.
Förra veckan uppstod nästa problem, bilen startade felfritt och gick ca 1-2 sekunder för att sedan dö. Fick stå inne över natten och tina upp men fortfarande ingen start.
Bytte bränslefiltret och luftade systmet lite halvdant men gick igång med hjälp av bromsrengöring. Det luftade sig självt och inga luftbubblor sågs till efteråt.
Gick bra några dagar, men nu är jag tillbaka på ruta 1 igen, bilen gick igång hur fint som helst för att sedan dö efter 1-2 sekunder. Testade att vrida om tändningen och kunde låta som att den fick tändningen en kort stund men tappade det på en gång.
Nu står batteriet på laddning så det började ladda ur sig efter alla försök till start. Testat båda nycklarna och ska kika på bränsleledningen igen om det har smugit in lite luft och ska testa starta med bromsrengöring igen. Men annars så går jag nästan bet, vet inte vilken ände man ska börja i.
Har en 2008 C30 2.0D som har senaste 1-2 månaderna varit svårstartad, har varierat i tid det tar innan motorn hoppar igång. Ibland på en gång men ibland efter ett par sekunder och fåtal tillfällen efter ett par försök.
Trodde först det var batteriet då det gick bättre när batteriet satt på laddning, så tog ur och vände på det ett par gånger men sen slutade det ändå med att jag köpte nytt. Det underlättade ett par dagar och sen återkom problemen.
Tänkte att det hade med kylan att göra men eftersom det varierade så mycket oavsett om det är +5 eller -8 så började jag släppa den tanken lite. Samt inga felkoder på glödstiften. Dessutom klarade av att starta i -22 grader utan större problem.
Förra veckan uppstod nästa problem, bilen startade felfritt och gick ca 1-2 sekunder för att sedan dö. Fick stå inne över natten och tina upp men fortfarande ingen start.
Bytte bränslefiltret och luftade systmet lite halvdant men gick igång med hjälp av bromsrengöring. Det luftade sig självt och inga luftbubblor sågs till efteråt.
Gick bra några dagar, men nu är jag tillbaka på ruta 1 igen, bilen gick igång hur fint som helst för att sedan dö efter 1-2 sekunder. Testade att vrida om tändningen och kunde låta som att den fick tändningen en kort stund men tappade det på en gång.
Nu står batteriet på laddning så det började ladda ur sig efter alla försök till start. Testat båda nycklarna och ska kika på bränsleledningen igen om det har smugit in lite luft och ska testa starta med bromsrengöring igen. Men annars så går jag nästan bet, vet inte vilken ände man ska börja i.