NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dundermunken
#1564074
Tjenare,
Har en 2008 C30 2.0D som har senaste 1-2 månaderna varit svårstartad, har varierat i tid det tar innan motorn hoppar igång. Ibland på en gång men ibland efter ett par sekunder och fåtal tillfällen efter ett par försök.

Trodde först det var batteriet då det gick bättre när batteriet satt på laddning, så tog ur och vände på det ett par gånger men sen slutade det ändå med att jag köpte nytt. Det underlättade ett par dagar och sen återkom problemen.

Tänkte att det hade med kylan att göra men eftersom det varierade så mycket oavsett om det är +5 eller -8 så började jag släppa den tanken lite. Samt inga felkoder på glödstiften. Dessutom klarade av att starta i -22 grader utan större problem.

Förra veckan uppstod nästa problem, bilen startade felfritt och gick ca 1-2 sekunder för att sedan dö. Fick stå inne över natten och tina upp men fortfarande ingen start.
Bytte bränslefiltret och luftade systmet lite halvdant men gick igång med hjälp av bromsrengöring. Det luftade sig självt och inga luftbubblor sågs till efteråt.

Gick bra några dagar, men nu är jag tillbaka på ruta 1 igen, bilen gick igång hur fint som helst för att sedan dö efter 1-2 sekunder. Testade att vrida om tändningen och kunde låta som att den fick tändningen en kort stund men tappade det på en gång.

Nu står batteriet på laddning så det började ladda ur sig efter alla försök till start. Testat båda nycklarna och ska kika på bränsleledningen igen om det har smugit in lite luft och ska testa starta med bromsrengöring igen. Men annars så går jag nästan bet, vet inte vilken ände man ska börja i.
av dieselputte
#1564088
Kan ju vara nåt av spjällen i y-formade insugsröret som fladdrar pga slitna kuggar i ventilen som styr spjäll. Kan vara nån slangklämma i rören runt y-grenen som är hårt dragna. Hade själv en 2.0d V50 tills 2021 och den hade lite problem med att starta, var ett av spjällen som fastnade i fel läge. När väl släppte funkade bilen bra.

Kan vara EGR som spökar , ger inte alltid felkod.
av kvillebäck
#1564322
Är inte så insatt i EGR på 2,0 men på 1,6 blir bilen mycket svårstartad om EGR står öppen. Tag bort din EGR och inspektera den. Ventilen kanske är av eller axeln sotig och har fastnat öppen på något sätt.
På 1.6 tror jag man sätter dit något som liknar en packning mellan EGR och motorblock , fast packningen saknar hål. Detta när man programmerat bort EGR. Vet ej hur man gör det på 2,0.
av Dundermunken
#1564346
Jag blev rekommenderad att sätta en platta för EGR ventilen då de inte hade gjort det när den programmerades bort. Men jag avvaktade med det då EGR'n ändå inte skulle vara i bruk.

Men har upptäckt väldigt mycket luft i systemet. Så antar att det är anledningen till att bilen inte startade, alternativt en av anledningarna. Frågan är nu vart luften kommer ifrån?
av Dundermunken
#1564618
Testat med en samling olika handpumpar men får inte fram bränslet till högtryckspumpen. Ser hur bränslenivån flyttar på sig men kommer inte fram till pumpen hur jag än gör, den stannar en bit .

Mörkblåa linjen på bilden är vart nivån ligger just nu och röda är hur långt upp jag kommer men handpump. Ska testa med oljesug och se hur det går.
av Dundermunken
#1564732
Har nu kört med oljesug och fick ur en del luft, men tillräckligt för att kunna starta bilen. Gick på tomgång ett tag och det var en del småbubblor som kom från filterhuset. Drog ut och körde ca 15min och mängden bubblor minskat avsevärt. Ska låta bilen stå ett par dagar och kolla hur slangarna ser ut dag för dag om det samlar på sig mer luft.

Jag lutar mot att det blev/är en luftficka i filterhuset efter filterbyte eller att huset i sig läcker.

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]