NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1563689
Hej,
Kupefläkten startar och fortsätter oändligt när bilen stängs av och nyckeln tas ur.
Att ta bort säkringen (10) stoppar den, men den startar igen så fort säkringen återställs.

Vad jag har läst är detta typiskt för ett felaktigt fläktmotstånd. Men som jag förstår skulle det normalt visa sig med reducerad fläkthastighetskontroll. Så är inte fallet här. Med nyckel i och tändning på fungerar fläkten som den ska och svarar perfekt på hastighetskontrollen och auto inställning.

Testade med DICE/VIDA och den gav från 0-93% I hela min-max intervallet. Inga märkbara problem.

Men igen, med tändningen av (nyckel i läge 0) startar fläkten igen. Det ska sägas att den går i relativt låg hastighet, kanske 25%, och den går inte att justera med tändning avstängd. Det vill säga CCM verkar vara avstängd.

Dessutom kan jag inte se att bilen har ett fläktmotstånd. Åtminstone inte i traditionell mening. I alla fall ingen seperat som man kan smidigt bytta ut som I andra modeller.

Jag har nu tagit bort fläkten (art nr 30661644) för att se efter synliga problem. Jag hoppades på en synligt bränd transistor som kan ses i Youtube-videon

men tyvärr ser den bra ut utifrån en enkel visuel inspection. Se bildarna .
IMG_20231209_182408802.jpg
IMG_20231209_182408802.jpg (4 MiB) Visad 248 gånger
IMG_20231209_143232505_HDR.jpg
IMG_20231209_143232505_HDR.jpg (3.19 MiB) Visad 248 gånger
IMG_20231209_143127038.jpg
IMG_20231209_143127038.jpg (3.17 MiB) Visad 248 gånger
VIDA ger heller inga andra fel än dieselförvärmaren.
Har haft bilen I 8 år och jag är säker på att bilen inte utför "torkningsprocessen" som jag har läst om I min Googling. Det finns heller inget skrivet i manualen om den funktionen.

Finns det något sätt att testa fläkten med en multimeter? Även om det ser okej ut vill jag inte installera om det om det verkligen är problemet. Inte heller vill jag betala 2000-4000kr för en ny fläkt om inte det löser problemet.

Vilka andra förklaringar kan det finnas till detta problem?

Håller CCM på att bli dålig? Men allt verkar fungera bra med tändning på.

Jag tror att det borde vara ström till fläkten med tändningen avstängd eftersom den också används när dieselförvärmaren går tror jag. Men fläkten ska såklart inte gå när dieselförvärmaren inte är igång och har aldrig gjort det innan.

Tacksam för allt hjälp!

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]