NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av unoeck
#1563097
Har 4 Volvo,
XC70 D4 My 2016 som inte har några problem
V50 1.8 bensin My 2006 som inte har några problem
V50 1.6e diesel My 2010, 20000 mil, värmaren vill inte starta, brummar lite och ryker sedan stänger den ner
V50 D2 My 2011, 19000 som inte startar och beskrivet i annat inlägg
Har en enklare Biltema kodläsare för Volvo som ger mig ledtrådar för motorerna men ej för värmaren
Kan jag få bra hjälp av Biltemas 15-1376 läsare med värmaren? Och använda den till alla mina Volvo? Eller ska jag satsa på något annat? Bor i Norrtälje, så skulle gärna testa en innan jag köper.
#1563130
Enligt instruktionsboken täcker biltemas verktyg samtliga dina bilmodeller.
Specialfunktioner är följande.
återställning av serviceintervall
Gasspjällsinlärning
Byte av bromsbelägg
Radera felkoder TPMS
Batteriregistrering vid byte av batteri
DPF Regenerering
EGR Radering och ny Adaption
Inlärning av styrvinkelsensor
Luftning av ABS

Den går igenom 18 moduler vid felsökning. Dessa nämns inte i instruktionsboken. Jag skall om en stund gå ut och skriva upp vilka så återkommer jag då detta ofta är en fråga som kommer upp.
#1563152
Jag köpte en 15-1376, har hittils inte behövt använda den i skarpt läge...
Men den är väldigt rapp jämfört med att starta igång VIDA för att bara göra en utläsning.

Men jag verkar inte få kontakt med allt. Får inte kontakt med "DIESEL"--nånting.. oklart vad har inte forskat så mycket. I VIDA är det inget fel.
Som sagt vet inte vad det är jag inte får kontakt med men eftersom du har en samma lika bil så är det väl nåt som inte kommer fungera för dig också.



V50 D2 2011.
Har inte provat på så mycket annat än att läsa motorkoder på en helt annan bil för test vilket fungerade.

Lite otymplig att knappa med, så här i efterhand så skulle jag nog köpt en icarsoft variant. jag sneglade på den innan jag jag köpte denna på impuls. Nu här i höst så har jag knappat runt på en sån och storleksmässigt så är den riktigt bekväm att hålla på med. (inte volvo versionen då)
men antar väl de stödjer samma saker..
#1563153
Här är komplett lista vad den felsöker enligt displayen på instrumentet.

DIM Driver Information Module
PDM passenger Door Module
DDM Driver Door Module
CCM Climate Controle Module
CM Transmission Controle Module
ABS
SRS
CPM Combustion preheter Module
Diesel Engine Fuel system /comb.... Tror det är DPF
CEM Central electric module
CEM_HS Central electric mod....
AUD Audio Module
DEM (Diffrential Electronic Mo...
ICM Infotainment Control Module
MMM Multimedia Module
AEM Accessory Electronic Module
ADM Additive Dosing Module
EPS Electronic Power steering
PAM Parkink Amount Module
IAM Integrated Audio ModuleAFM AM/FM Module
MPM Media Player Module
BPM Bluetoth Phone Module
HCM headlamp Controle Module
KVM Keyless Vehicle Module
AR Remote Audio Module
TRM Trailer Module

På dessa moduler går det läsa ut felkoder och radera dom. Felkoderna kommer EJ i klartext utan man får koden och får leta upp vad den betyder någon annan stans.
Dessutom läser den vanliga Powertrain felkoder på alla vanliga förekommande bilmodeller. Tveksamt med Elbilar . Har ej Testat.
#1563210
Tack kvillebäck, som jag förstår det blir det ingen hjälp med värmaren? eller ligger den i någon modul? Tror du en icarsoft är bättre eller räcker Biltemas?
Sen har jag förstått att det inte alltid stämmer med koder och det verkliga felet och där är ju forumet bra, då man kan läsa hur andra lyckats identifiera och laga fel.
#1563301
Borde vara CPM. Jag har ryckt säkringen till min värmare då det var svårt att se bilarna i filen bredvid när man stod vid rödljus på morgonen. De övriga trafikanternas tutande blev också lite störande.
Jag tycker Biltemas instrument gör allt jag önskar. Dock går inget att "provköra" i instrumentet.

Om du är försiktig vid upp-packandet kanske den går att returnera om den inte gör vad du önskar. Vet inte riktigt hur Biltema gör med elektronik men de brukar vara generösa med möjligheten på andra produkter.
Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]