NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1563096
Har köpt en D2 med ej fungerande motor. Säljaren körde på motorväg och motorn stannar, ev tändes någon lampa just innan, men kan lika gärna vara efter den stannat. Han hade tankat fullt ca 14 mil innan.
Den servades privat med olja, oljefilter , bränslefilter och rengöring av partikelfilter i juni 2023 och gått ca 200 mil sedan dess.
Går runt på startmotorn med normal hastighet.
Känns kompression vid 4 tillfällen då jag drar runt den med spärrskaft på vevaxeln.
Det kommer bränsle när jag lossar på bränsleröret till spridaren.
Jag tycker att det luktar diesel om bränslet som kommer ut och även ur tankröret.
Provat med start gas men ingen tändning då.
Dagen efter, då jag haft loss elektroniklådan CEM? under handskfacket och sprejat kontaktstyckena, där det inte fanns någon korrosion, så tände den till några gånger. Fick uppfattningen att den tände för tidigt och inte orkade vidare.
Felkoder med Biltemas Volvo läsare, har inte tillgång till VIDA, Bor i Norrtälje så kanske någon har....
P00BC
DDM-DD11
PDM-DD10
CEM 3A00
BCM A030
ECM 3000
Felaktigt gav jag mig på vevaxelgivaren men insåg sen att det är kamaxelgivaren som ECM 3000 betyder. Ska mäta där vid nästa försök.
Om inte det hjälper, vad ska jag då fortsätta med?
#1563154
Om du tror på säljaren och det inte var en massa gamla fel så skulle jag nog tappa ur tanken och börja med nytt filter och ny diesel.

Diesel är riktigt bra på att förorena, så även om det är en droppe på en kubik vatten så luktar det fortfarande diesel.

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]

Som jag nämnde-kolla ärvärderna p&a[…]

Har samma dimension och hade också Nokia hak[…]

Problem underrede framstol 740 88a

Jodå. Tack för tipset. Problemet ä[…]