NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1562933
Jag har en volvo c30 från 2007 som har konverterats till A-traktor med H-CAN. En morgon när jag skulle åka iväg så var bilen helt död. Jag startade då den med kablar och kom fram till ingenting funkar förutom när man kopplar. Jag testar att rengöra CEM utan någon effekt. Jag Testar sedan att byta kopplingsgivare och det funkar utan problem i en halvtimma då allt dör igen och när jag försöker starta bilen så går vindrutetorkarna igång. Jag har sedan kopplingen nedtryckt med en stav och då funkar allt som det ska igen. Jag testar sedan att låta kopplingsgivaren hänga inkopplad och kan då inte gasa pga H-CAN. När jag sedan försöker att starta den igen så börjar vindrutetorkarna. Nu står jag med tomma händer och jag kan inte starta bilen hur jag än gör. Batteriet är knappt 5 år och går att ladda till fullt.
Koder jag har fått ut när jag läst av med läsare:
Swm-E010 steering wheel module, voltage too low
Icm-E010 power supply, signal too low
Pam-E010 power supply, voltage difference too great
Trm-E010 power supply, voltage difference too great
Pdm-6D0D control module, internal fault
Pdm-E010 control module, power supply too low
Ddm-6D0D control module, internal fault
Ddm-E010 control module power supply too low
Swm-DD10 communication with control modules, communication problems
Swm-0032 cruise control, initiation fault
Swm-E010 steering wheel module, voltage too low
Cem-4F33 battery temperature, faulty signal
Cem-DE11 communication with ECM, signal missing
Cem-3A00 ecm software, faulty signal
Cem-DF01 can-h low speed network, signal missing
Cem-E00A communication with control module, faulty communication
Cem-DF07 can-l low speed network, faulty signal
Cem-CFF0 MMS communication, faulty signal
Cem-6C30 siren, internal fault
Cem-8F24 wiper motor module, jammed
Cem-1C04 30 power supply, signal too high
Srs-E003 configuration fault, faulty configuration
Srs-E010 power supply, too high voltage difference
Ecm-c100 communication between control modules, signal missing
Ecm-1934 vehicle speed signal, signal missing
Ecm-c140 communication with CEM, signal missing
Eps-E000 can communication. Faulty communication
Eps-0071 power supply, signal too low

Jag har misstänkt att det kan vara ett CAN-BUS fel eller ett jordfel. Jag undrar även om det kan vara generatorn som spökar. Vill gärna undvika dyr verkstadstid om möjligt
All hjälp uppskattas. Börjar att bli extremt desperat :crying:
#1563008
Gör ingenting förrän du kontrollerat skicket på batteriet och laddat upp det ordentligt. Att batteriet kan laddas till fullt säger egentligen ingenting, det kan va kasst ändå.
El-gremlins är jättevanligt när de blir dåligt med power i V50/C30/S40-pulkorna.

När du väl har allt igång, mät laddningen så den är över 13.5 helst uppåt 14.3-14.7 nånstans så du är säker på att generatorn fungerar.
Det sitter en givare som mäter temperaturen på batteriet, om den är trasig så laddar det mindre. Kan ersättas med ett litet motstånd om du inte vill laga tempsensorn.

Har du xenonkonverterat den? eller led?
Det sitter nämligen på samma canbus-jord som torkarna och kan ställa till ordentligt problem om man inte kör med relä och har xenon direkt på kontakten i strålkastaren.

Ett alternativ vore ju att plocka bort h-can om det går helt, för att se om bilen uppför sig mer normalt då för att utesluta att inte den ställer till det.
Senast redigerad av 1 HCP, redigerad totalt 0 gånger.
#1563073
Den har xenon men vet inte om den har det från fabrik. Jag har ett batteri hemma men det är ett husvagnsbatteri. Ska jag byta ut det och testa med den? Jag har parallelkopplat det en gång men inte tagit bort det gamla helt.

Angående H-CAN så bryter jag plomnen och då blir det ombess vilket jag vill undvika

Ska testa batteriet och återkomma.
#1563198
07 borde ha xenon från fabrik, du kan kika på baksidan av strålkastaren så ser du om de sitter varning om high power typ.
Är de massa kalle-anka-kablar dragna där så är det nog efterkonverterat.

Generatorn kan nog uteslutas om du laddar 14+ kan jag tycka.

Sätt i annat batteri, mest för att utesluta att det inte är strömproblem du har i grunden.

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]