NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Test123
#1562437
Hej
Har märkt de senaste två dagarna, i samband med kylan som kom, att det immar igen väldigt mycket. Jag väljer full defroster (symbolen vindruta) och Max fläkt. Det klarar av att hålla imman borta från mitten av rutan men sidorna är fortfarande immade. Även sidorutorna i fram och bak är igenimmade. Provade vrida Max temp och får värme men ingen större skillnad.
Nu vet jag inte om jag inbillar mig men jag tycker att flödet från utblåset är lite klent på rutan. När jag vrider så det blir flöde från utblåset på instrument panelen så kommer det luft och värme men kanske att det inte blåser likabra som förut. Nu jämför jag med den XC70 vi har och där är det bra flöde från utblåset.

EDIT: ska nämnas att det ligger lite snö på golvmattorna från barn som hämtas och lämnas samt även lite snö/smältvatten på förarmattan
Användarvisningsbild
av oskich
#1562449
Rensa ut all snö/fukt ifrån mattorna och blås på med maxvärme i nån kvart, sen öppnar du rutorna och slår över till minsta temp en stund innan du parkerar. Varm luft innehåller mer fukt än kall.
ced34315-6d6a-49e2-9f6a-af79016e3c26_sk%C3%A4rmavbild-2022-12-28-kl.-23.12.10.jpg
ced34315-6d6a-49e2-9f6a-af79016e3c26_sk%C3%A4rmavbild-2022-12-28-kl.-23.12.10.jpg (83.29 KiB) Visad 571 gånger
av Test123
#1562453
oskich skrev:Rensa ut all snö/fukt ifrån mattorna och blås på med maxvärme i nån kvart, sen öppnar du rutorna och slår över till minsta temp en stund innan du parkerar. Varm luft innehåller mer fukt än kall.
ced34315-6d6a-49e2-9f6a-af79016e3c26_sk%C3%A4rmavbild-2022-12-28-kl.-23.12.10.jpg
Tack för svar, har ställt den i ett varmgarage nu med fönster neddragna och mattorna är nu tömda på snö. Får stå där under dagen och torka ur. Gör sedan som du föreslog ovan och testar.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1562488
Jag lägger även i såna små silica-gel påsar som följer med när jag köper skor och handskar bl.a, dörrfack, mittkonsolen och under stolarna. Byter ut dom några gånger per år.

Kattsand i en strumpa och torrboll ska också fungera, sist men absolut inte minst är att byta kupefiltret som en bra dag med fint väder kan ta i runda slängar 45min.
av Test123
#1562557
Uppdatering: ställde bilen några timmar i varmgarage med rutor neddragna. Skulle ut efter 6 timmar och i en början immade det inte men efter 10 min så börjar de komma krypande. Hade Max defroster med 20 grader inställt men det blir bara i siktfältet som det tar bort imman.
Kör tillbaka bilen i garaget och låter stå. Testar sedan igår kväll med att motionera alla funktioner på luftkonditioneringen. Som jag nämnde så tyckte jag det var dåligt flöde från utblåset. Jag testar alla funktioner och kommer till återcirkulationen som är inställd på auto, trycker den till manuell (återcirkulation) och sen till icke återcirkulation,helt plötsligt får jag nog 30% bättre flöde ur fläkten.
Jag tar en provtur på kvällen och ingen imma uppstår med cirkulationen på auto. Testar slå över till återcirkulation och då börjar (som väntar) imma uppstå igen,precis som det var de senaste dagarna. Slår tillbaka på luftintag och den försvinner. Och med betydligt bättre flöde. Vet inte om det var spjället som styr återcirkulationen som hade hängt sig i stängt läge?
Senast redigerad av 1 Test123, redigerad totalt 0 gånger.
av Test123
#1562560
Jallemet skrev: ons 29 nov 2023, 19:32 Jag lägger även i såna små silica-gel påsar som följer med när jag köper skor och handskar bl.a, dörrfack, mittkonsolen och under stolarna. Byter ut dom några gånger per år.

Kattsand i en strumpa och torrboll ska också fungera, sist men absolut inte minst är att byta kupefiltret som en bra dag med fint väder kan ta i runda slängar 45min.
Tack för bra input, smart med Silica påsar,det ska jag ta med mig.
Gällande kupéfilter så antar jag de byts på servicen enligt rekommenderade intervaller?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1562651

Test123 skrev:
Tack för bra input, smart med Silica påsar,det ska jag ta med mig.
Gällande kupéfilter så antar jag de byts på servicen enligt rekommenderade intervaller?
I den bästa utav världar gör dom det på servicen, det sitter jättedåligt till och tog ungefär 45min för mig första gången.

Gaspedalen måste bort och sen är det en oergonomisk situation att göra resten.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]