NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ponte1
#1561136
Vi har en V50-06 1,8 (fordmotor) som funnits i familjen sedan nästan ny, den har rullat 22’ mil och är i fint skick, ingen rost och allt fungerar och det är nu sonen i familjen har tagit över den. Vi har kostat på den mycket och bytt bärarmar/bussningar, spindelleder, alla stötdämpare, topplagringar, alla fjädrar, bromsar, hjullager, svänghjul (enkelmasse), lamell, tryckplatta mm.

Problemet nu är att motorn drar olja, PCV-ventil är bytt och vi har konstaterat att det är kolvringarna som behöver bytas.

Är det någon som bytt kolvringar i sin motor eller är det någon som vet om någon som kan åta sig att byta kolvringarna till rimligt pris? Bilen finns i Halmstad.

Med vänlig hälsning,
Pontus
av KalleJ
#1561137
Hur mycket drar den då? Hur definerar du behöver bytas.
Komp och leakdown är genomfört?

Kör på billig 0/5W-40 olja och var redo att köpa en ny katalysator. Har antagligen redan tagit stryk om den drar mycket olja.
Blir nog billigare än att byta kolvringar
av JcN
#1561287
Är det koks mellan ringarna? Är det därför de behöver bytas i dessa 1,8l motorer?

Våran Fabia 1,2 tsi -11 (motorkod CBZA) drog ca 3,5dl/100mil. Vid tändstiftsbyte så hällde jag sammanlagt 2 flaskor förgasarrengöring a 500ml fördelat över alla cylindrar. Ca 1,2dl/cylinder, lät det rinna igenom över natten och ytterligare 1,2dl/cylinder och lät det stå över dagen (det överblivna fördelade jag såklart över cylindrarna)
Framåt kvällen blåste jag rent cylinderloppen från det som inte runnit igenom, dit med nya stift, varmkörde motorn en sväng och därefter oljebyte.
Nu, snart 300mil senare har den inte dragit nån olja och vid besiktning för ca 100mil sedan fick jag perfekta avgasvärden. Tidigare hade jag förhöjt på CO och CO2500.

Se denna:


Köpte: https://www.josema.se/product/extrem-be ... vAQAvD_BwE

Hoppas det kan hjälpa // Jonas

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]