NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Test123
#1561105
Startade bilen och körde 300 meter fram till en korsning. Lade i växel i neutral och trampade ur koppling för att sedan trampa ned koppling och lägga i växel. Går ej att få i 1:an, utan det är ett mekaniskt lås som hindrar. Jag stänger av bilen och trampar ned koppling och får då i 1:an.
Jag provar nu att starta bilen med 1:an i och koppling nedtryckt, jag får då igång bilen men den hamnar i ett visst dragläge fast jag har kopplingen nedtryckt. Jag kunde köra bilen och när jag fått upp hastighet få i 2:an för att förflytta mig bort från korsningen.
Vad kan ha hänt?

EDIT: Är en V50 D2 Classic, 2012 årsmodell. 11k mil
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1561125
Jag hade en sån bil tidigare (dock 2011) och symptomen var exakt densamma när kopplingen hade havererat.
Min bil hade bara rullat 6K och var ett par år gammal när det inträffade så hela kopplingen byttes på garantin.
Dessvärre är kopplingen på dessa bilar en svag punkt men den nya kopplingen fungerade fortfarande felfritt när jag sålde bilen 2017, då med 20K på mätaren.
av Test123
#1561270
fjohan82 skrev:Jag hade en sån bil tidigare (dock 2011) och symptomen var exakt densamma när kopplingen hade havererat.
Min bil hade bara rullat 6K och var ett par år gammal när det inträffade så hela kopplingen byttes på garantin.
Dessvärre är kopplingen på dessa bilar en svag punkt men den nya kopplingen fungerade fortfarande felfritt när jag sålde bilen 2017, då med 20K på mätaren.
Tack för input, då hoppas jag att det är den som är felet.
Fick en offert på kopplingsbyte på 11k kr så det är väl bara bita i det sura.

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]