NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1560964
Hej
Har en c30 2.0d från 08 som jag har fått upp felmeddelandet ”larmsystem service erfordras”. Med biltemas felkodsläsare läser jag ut felkoden CEM-6c3a. Den säger Glaskrosslinga Signal saknas. Jag har hittat två kopplingar i taket vid bakrutorna. Den ena var urkopplad men det hjälpte inte att koppla tillbaks den. Finns det fler glaskrosslingor på bilen?
Användarvisningsbild
av HCP
#1561005
Kan ta en stund innan den försvinner om du inte fick bort koden ordentligt, vissa koder går inte heller ta bort utan försvinner själv efter visst antal cykler beroende på hur ofta de kontrolleras.
Häng av strömmen 30-60min och se om den dyker upp igen, då är nog felet kvar också.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1561042
När jag kollar standard felkoder så finns ingen Cem-6ca3a men Cem-6c30 och 31 och båda dessa säger att det är larmsirenen , larmsirenen är ju ett mycket vanligt fel på dessa bilar ,batteriet i sirenen brukar läcka och förstöra kretskortet i enheten , den sitter nog i torkardiket på din bil. Det finns många trådar om detta här på forumet
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]