NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amanite
#1560351
Har en S40 07:a med T5 motor som det tidvis är mycket vårt (för att inte säga omöjligt) att få i backen och 1:ans växel. Jag har undersökt lite och det jag märkt som alltid hjälper är att stänga av motorn. Direkt när motorn stängs glider växlarna lätt i. Låter det som sliten koppling eller skulle det även kunna vara något med växellådan?

Jag tycker mig även den sista tiden känna att det vibrerar lite i både gas- och kopplingspedal både vid tomgång men i synnerhet när motorn ligger på lite högre varvtal. Är även detta något som skulle kunna indikera på en sliten koppling eller tror ni att problemet är helt orelaterat?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560381
Oftast vid sådant fel som du beskriver är det att själva kopplingen inte "frikopplar" av någon anledning kan vara olika saker, kolla först "spelet" i pedalen det ska vara ett visst glapp (spel) i pedalen innan kopplingen börjar "ta". Är det spelet för stort (bör vara en till max 2 cm) så släpper kopplingen inte riktigt och själva lameller (som ska stå still då då) roterar.
av Amanite
#1560424
lennarte skrev: tis 07 nov 2023, 15:00 Oftast vid sådant fel som du beskriver är det att själva kopplingen inte "frikopplar" av någon anledning kan vara olika saker, kolla först "spelet" i pedalen det ska vara ett visst glapp (spel) i pedalen innan kopplingen börjar "ta". Är det spelet för stort (bör vara en till max 2 cm) så släpper kopplingen inte riktigt och själva lameller (som ska stå still då då) roterar.
Jag sks kolla detta. Det märkligs är ju att ibland går det hur fint som helst att lägga i backen. Det är precis som om kuggarna i lådan ibland står emot varandra och att man då får rulla lite nån m för att få i växeln. Problemet gäller främst backväxel men ibland redan 1:ans.
Borde inte en koppling som inte frikopplar ge problem hela tiden? För så är detju inte i mitt fall.
av Jonas_latt
#1560633
När det är just backen och 1an. Så brukar det va att axeln som kopplingen åker på är torr och du kärvar det. Tyvärr måste lådan ner. Och ska man ändå riva lådan så borde man byta koppling.
av Amanite
#1560734
Jonas_latt skrev: tor 09 nov 2023, 20:40 När det är just backen och 1an. Så brukar det va att axeln som kopplingen åker på är torr och du kärvar det. Tyvärr måste lådan ner. Och ska man ändå riva lådan så borde man byta koppling.
Men då borde den väl bete sig likadant när man stänger av motorn. Men det för den inte. Stänger man motorn går det alltid skitlätt i alla växlar.
Användarvisningsbild
av HCP
#1560735
Vibrationerna kan helt enkelt vara drivaxlar eller länkarmsbussningarna, måste inte höra ihop.

Har du kikat oljenivå i lådan? när motorn är igång så är det även ruljans på oljan, om den är låg kanske den kan ställa till med spöken i att få i/ur växlar när allt snurrar - som du inte har när inte oljan rör på sig.
Samma fenomen iofs när kopplingen snurrar om den är boven å andra sidan.
Ska du kika, så öppna påfyllningshålet först så du inte står där sen om du öppnar avtappning men inte får upp påfyllningen.
Finns fina guider på tuben hur man gör och nivån som ska vara.
av Amanite
#1560801
HCP skrev: lör 11 nov 2023, 01:28 Vibrationerna kan helt enkelt vara drivaxlar eller länkarmsbussningarna, måste inte höra ihop.

Har du kikat oljenivå i lådan? när motorn är igång så är det även ruljans på oljan, om den är låg kanske den kan ställa till med spöken i att få i/ur växlar när allt snurrar - som du inte har när inte oljan rör på sig.
Samma fenomen iofs när kopplingen snurrar om den är boven å andra sidan.
Ska du kika, så öppna påfyllningshålet först så du inte står där sen om du öppnar avtappning men inte får upp påfyllningen.
Finns fina guider på tuben hur man gör och nivån som ska vara.
Oljan i växellådan är bytt och fylld för mindre än ett år sedan så där finns inget problem.
Jag har fått för mig att det bör vara kopplingen som är felet då växlingarna funkar såfort motorn är avstängd, alltså att kopplingen inte kopplar ur helt när man trampar ner pedalen och att det därför kan vara svårt att växla när motorn är igång.
av kvillebäck
#1560816
1. Har du kollat så inte fästena för wire mellan spak och låda inte glappar på lådan?
2. Prova att justera den wire som rör sig när du växlar 1an och 2an. Prova ett varv åt ena hållet och sedan åt andra hållet så du kan hitta tillbaka till utgångspunkten.
3. Lufta kopplingscylindern

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]