NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1558028
Hej,

Jag har köpt mig en V50 enligt rubrik med en hel del småfel jag tänkt fixa igång.

Det primära felet, som jag vill åtgärda först innan jag ger mig på mer "vanliga" servicepunkter, är SRS-0003.

Jag skrev detta meddelande tidigare, men lyckades inte posta det vid tillfället. Jag har senare gjort en massa mer försök, samt tillfälligt blivit av med felkoden, och därmed utfört en rad övriga servicepunkter (och bokat besiktning), varpå felet kom tillbaka. Jag har redigerat ursprungsmeddelandet med ny information.

Den felkoden säger att det är fel på lamporna i takkonsolen som indikerar att passagerarsidans airbag är antingen på eller av.
När jag köpte bilen följde det med två extra takkonsoler, de har alltså provat byta denna två gånger utan resultat (det har även jag provat).
Jag har även bytt mothållet i taket (kretskort med kontakt som takkonsolen kopplas in i) utan resultat.

Därutöver har jag kontrollmätt plus-kabeln till varje lampa, samt den gemensamma jorden. För att kunna göra detta fick jag ha isär ena kontakten som går till taket nere vid centraldatorn under handskfacket, och har därmed uteslutit att något stift "tryckts in" i kontakthuset. EDIT: jag har senare även kontrollerat övriga kontakter. Jag har även försökt mäta kontinuitet och letat överbryggning på alla de kontakter jag hittat. Samt försökt rucka/dra i alla kablar med tändningen på.

Jag har även testat byta DIM-mätarhuset (instrumentpanelen) utan förändring. Den "nya" visade sig dock vara på franska, varpå jag bytte tillbaka till original igen (och fick tillbaka pengarna från skroten :-)).

Lamporna i fråga lyser (väldigt) svagt med tändningen i läge 1, inte alls i läge 2. När jag sedan vrider av tändningen till läge 0 lyser/blinkar lampan till snabbt med normalstyrka. Det får mig att tro att allt är ok från centraldatorn fram till och med takkonsolen.

Vrider jag av passagerarens krockkudde så lyser krockkudde av-lampan på samma sätt.
Jag har en kinavariant av Volvo Vida Dice och i den ser jag också att krockkudde slås av/på när jag vrider på reglaget. Reglaget bör även det vara ok.

Jag har haft isär tändningslåset och kontrollerat efter oxider. Det såg rent och fint ut, men jag rengjorde ändå kopparblecken med oxidrengöring och elektronikrengöring med en nylonborste.

Utöver det har jag rengjort alla kontakter och reläer i centraldatorn och vid säkringshållaren i motorrummet. Jag har kontrollerat och rengjort jordpunkterna vid golvet/tröskeln på passagerarsidan nära centraldatorn (a-stolpen), B-stolpen, samt vid batteriet. EDIT: Jag har även öppnat upp centraldatorn och kontrollerat skick. Jag hittade inga tendenser på oxider, men då den består av två stycken ihoplödda stora kretskort har jag inte kunnat kontrollera emellan den.

Jag har även rengjort kontakterna vid "airbag-datorn" under mittkonsolen.

Det följde även med en extra centraldator (annat artikelnummer från en nyare bil). Jag provade montera denna men fick då endast "nyckelfel-försök igen". Jag förstår att den datorn är programmerad till en annan bil men jag tänkte det var värt att testa montera den.

Jag har inte lyckats tända läslamporna i takkonsolen med knapparna, men de andra lamporna i takkonsolen tänds när jag öppnar dörren, stänger av motorn etc. EDIT: Jag minns inte om de lyste kraftigt från början, men de lyste endast svagt senare i felsökandet.

Min tanke nu är att det kanske ändå är tändningslåset som strular, i.o.m. att "krockkudde-lampan" i taket lyser svagt i läge 1,inte alls i läge 2, och blinkar till starkt när jag vrider av tändningen till läge 0. EDIT: Jag tror inte längre jag har fel på tändningslåset.

Efter fortsatta felsökningar har jag hittat oxider i baksätets taklampa, denna har rengjorts utan framgång.
Jag har lokaliserat en trolig källa till kortslutning mot jord i kontakten till höger bakdörr (i B-stolpen), där hade en grov plus-kabels stift nästintill ärjat av, och närliggande grov jordkabels stift var ordentlig ärjat. Jag hade isär kontakten och rengjorde, samt ersatte pluskabelns stift plus hylsa. Tyvärr ingen framgång i huvudproblemet, men jag misstänker jag löst orsaken till varför höger bakdörr inte alltid låses av centrallåset (intermittent felkod i Vida).

Jag har/har haft även en felkod kopplat till svag innerbelysning. Vida föreslår säkring, skada på plusmatning, alt kortslutning mot jord.

Jag lyckades som jag skrev ovan tillfälligt få airbag-lamporna att lysa som de ska, och därmed bli av med felkoden, men med ett uppenbart elfel på innerbelysningen (lyste svagt/inte alls). När jag sedan försökte åtgärda innerbelysningen hittade jag en kortslutning som smält hål i skyddshöljet på kabeln till passagerarens solskydd. Den kabeln (såg jag tidigare) hade legat lite fel och fått skador på skyddshöljet men ingen uppenbar kortslutning.
När jag åtjärdade den kabeln kom huvudfelet och felkod tillbaka.
Min teori där är att jag orsakat kortlutningen och tillfälligt fick tillräcklig ström till airbag-laporna.

När jag, med tändningen i läge 2, "tände" passagerarens läslampa började diverse varningslampor blinka i DIM.
Jag provade återigen montera den andra CEM och insåg då att innerbelysningen (inklusive läslampor) fungerade normalt. Airbag-lamporna lyser inte alls. Denna CEM är alltså kodad till en nyare bil, möjligen med annan utrustning.

När jag sedan återmonterar original-CEM fungerar innerbelysningen som den ska (minus läslamporna fram, dessa har "alltid" varit stendöda med original-CEM)

Jag har även kontrollmätt, rengjort, samt senare bytt säkringarna i CEM (säkringarna i motorrummet är även rengjorda och kontrollerade).

En till sak som slog mig senare. Bilen verkar vara förberedd för chip-trim.
Jag hittade förpackning och manual till ett chipp-trim i handskfacket och undersökte i motorrummet. Efter lite efterforskning har jag endast en blindplugg installerad i kablaget. någon har alltså kopplat ur och tagit bort själva trim-enheten. Enligt manualen måste blindpluggen då sitta där för att motorn ska fungera.

Jag ber om ursäkt för rörigt inlägg.
När de kommer till bil-el har jag endast pysslat med äldre dumma bilar innan. Jag lär mig eftersom.

Jag är nu inne på att få tag på en ersättnings CEM med samma artikelnummer och hitta någon som kan klona den åt mig för en vettig peng.

Tror ni det kan vara sanningen nära, eller har ni tips på andra tester jag kan göra innan dess?

Tack på förhand!
#1558114
Har du taklucka?
Lyser belysningen om du rycker säkring 73 i cem?

Klurigt men det verkar ju som att strömmen går lite fel väg i läge I och mycket fel väg i läge II, fast antagligen rätt väg i läge 0. Så någonting i allt det som aktiveras av tändningen har kortis?
#1558131
Tack för svar.
Jag har inte taklucka.
Jag provade rycka säkring 46 , 47 och 73 (vill jag minnas) med tändningen på igår. Dock tror jag jag redan ryckt säkring 46 och 47 innan jag ryckte 73.

Jag ska testa endast 73 vid tillfälle.

Jag kopplade in vida igen idag och hade flera CEM-felkoder. Har de inte i huvudet nu , med de var kopplade till bältespåminnaren (i takmodulen), innerbelysningen, antennen i taket (till fjärrnyckeln kanske?) Men även till förarstolen (elstyrd), m.fl.

Jag var och provkörde en sväng och testade läsa ut koderna igen. CEM-koderna var kvar.

Som jag skrev i inlägget ovan fungerar innerbelysningen som den ska förutom läslamporna fram. Jag försökte klicka mig runt i vida för att hitta ett sätt att aktivera dem där, men icket. Jag antar det är då de har en fysisk brytare. Övrig innerbelysning kan jag aktivera inom vida.

Iom att läslamporna fungerar som de ska (och innerbelysningen) med den andra CEM-enheten så är jag mer och mer övertygad om att en klonad CEM är lösningen.

Jag hade tänkt kontrollmäta matningen på stiften i CEM för takmodulens kontakter ikväll, men jag orkade inte skruva bort handskfacket igen (för bättre åtkomst).

Jag har mejlat styrdon.com och frågat vad de ska ha för att klona en enhet (både om jag skickar med en "ny", och ifall de fixar fram en).

Blir det alltför dyrt kanske jag ger mig på att försöka klona den själv. Utrustningen som krävs verkar ju gå att använda på diverse styrenheter så den kan vara fin att ha.
#1558241
Tack för länken.

Jag har hittad EWD + tillägg i PDF form innan, men den länken kan vara bra att ha.
Jag ska försöka få den utskriven då jag upplevde att jag konstant fick hoppa mellan inledande stycken, aktuella kopplingsschemat, samt förklaringen längst bak.

Tidigare bilar jag skruvat i har elschemat rymts på ett uppslag eller två, nu är det en sisådär 340 sidor :nerd:
#1561113
Problemet är löst!

Det var kortslutning i CEM.

Jag var i kontakt med Styrdon som erbjöd sig klona den åt mig för 3000 kr, om jag skickade in den tillsammans med en ersättnings-CEM med samma OEM-nummer.
Jag fick tag på en begagnad CEM med samma OEM-nummer för drygt 900kr inklusive frakt, sedan köpte jag en Xprogm (kopia) för ca 950kr och lyckades klona den själv.

Jag velade både en och två gånger innan jag gav mig på processen själv. Om jag lyckades förstöra chippen på original-CEM så skulle enda alternativet vara att betala Volvo för en fabriksny CEM samt inprogrammering i bilen. Det har jag inte kollat prisuppgifter på men jag inbillar mig att det skulle kosta mer än vad bilen är värd.

Nu är bilen besiktigad, med några förväntade tvåor på glapp i framvagnen. Delarna kommer imorgon så förhoppningsvis är den ombesiktigad i övermorgon.

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]