NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1557046
Har bara en hastighet, den ökar farten lite efter ett tag men de är inte ens nära normalhastighet.

Jag vet om felet när man kopplat led/xenon direkt på halvljuset och det har jag inte gjort heller, så det är nog bara en kass setup. Vet ju dock inte vad förra ägare gjort, men har ägt denna farkost sen 2018 så det har nog hänt nu.

Men, är de bara byta motorn eller finns det nån kontrollbox också till dem som kan ryka, så man måste köpa den också? :-D
#1557048
Försök mäta spänningen direkt på motorns anslutningar med en voltmeter. Låter ju misstänkt att det är spänningsfall någonstans på vägen eller i jordanslutningen.
Är det full spänning på motorn så är det uppenbarligen motorn som tröttnat :P Eller om kuggväxeln kärvar på något sätt.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1557049
Smurt, ska testa de imorrn.
Skulle kunna jämföra det med att den får 5 av 12 volt, ingen hastighetsreglering fungerar för fem öre den går lika segt på allt :-D

Trodde först de va torkarbladen som va kassa, så köpte nya bosch och nåt medel för att göra rutan bättre så vatten rinner av, men den rör sig som en 80-åring med rollator ändå.

Multimeter nästa då!
#1557050
Torkarmotorer bryter lite mot sunt förnuft; de brukar ha en extra "bromslindning" och går med låg hastighet när det ligger 12V både på ordinarie matning och bromslindning.
Har att göra med att varvtalet på shuntmotorer faktiskt minskar ju högre magnetflöde man har i statorn. Men de blir starkare i stället :-)
Hursomhelst, du bör hitta 12V eller inget på alla motorns anslutningar, även då motorn går. Ingen 5V tack :-D
Och som sagt, kolla att den har bra jord..
#1557095
Hej HCP.. Jag har också ett fenomen med torkarna, men ganska olikt ditt.. Alla intervall och även regnsensor fungerar.. Och även hastigheterna, men bara i ett par minuter, därefter går torkarna i hyfsad slowmotion.. 'Lösningen' är då att ändra läge på spaken (scrollhjulet har dock ingen påverkan) och vips är det rätt hastighet igen, i ett par minuter.. Osv.. Tyvärr ingen felkod på det hela (enligt Vida).
Har inte förmått felsöka mitt fel, mer än att kolla efter felkod.. Så jag följer din tråd med spänning..
V50 1.8F Summum MY08.
#1557177
Kikade lite förut men det var rätt bökigt att slita o pilla på alla grejjer, så köpte en torkarmotor från skroten som lär anlända i veckan, så tar jag en djupare titt då, slipper jag riva två gånger. (latmask kallas de även).

Fastnade lite i att riva en topp på en XC70 som tog all skruv-entusiasm idag :-D
Kuligare kan man ha på en söndag :bored:

IMG_20231008_134018.jpg
IMG_20231008_134018.jpg (1.95 MiB) Visad 1105 gånger
#1561469
vjohnj skrev: lör 07 okt 2023, 14:22 Har du kollat så axlar och allt annat löper fritt och inte kärvar
Du vinner dagens volvo-tårta, började inspektera lite mer idag på torkarmekanismen då allt stannat av helt o hållet.
Tyckte ena axeln som torkar-armen fästs på såg lite knepig ut och jadååå, den var helt av, eller lös.
-13c ute så jag låste bilen och gick in istället :-D

Förmodligen har den hoppat i ett läge där den fungerat obehindrat ibland, därför jag upplevt att de börjat fungera efter man kört ett tag.

Orkar nog inte försöka laga det, köper nog hela mekanismen direkt och byter motor och allt.
#1561786
Kan väl bjuda på lösningen också.
Armen som håller höger torkare på plats har brustit, så den rörliga delen slår i kanten o fastnar :-D
IMG_20231122_130742.jpg
IMG_20231122_130742.jpg (171.53 KiB) Visad 829 gånger

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]

Som jag nämnde-kolla ärvärderna p&a[…]

Har samma dimension och hade också Nokia hak[…]

Problem underrede framstol 740 88a

Jodå. Tack för tipset. Problemet ä[…]