En del EGR-koder behöver läsas ut då de inte tänder motorlampan om de inte upprepas ett antal gånger på samma körning.
Tanknivå additiv kan vara en missvisande felkod om man inte nollade den när man fyllde senast. Det finns ingen mätare i den tanken utan det beräknas utifrån hår långt du kört eller antalet tankningar har jag för mig.
Om vi utgår från att den felkoden är fel så skulle jag fylla additiv-tanken och be till Volvoguden att partikelfiltret lyckas bränna ur sig.
Om du kan köra på låg växel och bilen kan varva över 3000 RPM så skulle jag följa HCPs råd om att kolla alla tryckslangar. Kontrollera att VNT -axeln kan röra sig och att vakum kommer fram dit. Om du har en magnetventil bakom höger drivaxel (på motorblocket) skulle jag koppla ström på den och lyssna om den slår till. Om allt detta är OK skulle jag leta upp var MAP-sensorn sitter och göra rent den för att på något enkelt OBD-instrument se så den ger utslag och reagerar något på gaspådrag.
Jula har ett MYCKET bra instrument för utläsningar och olika arbeten på Volvo. Betydligt mer än de vågar skriva i sin beskrivning, men klicka dig in på manualen så ser du vilket toppinstrument det är. Finns även på biltema för en hundring extra.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-015177/
Lycka till!