NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1555700
Nu är inte dieslar min cup o tea, men rent generellt med turboladdning om en motor blir riktigt sölig kan det ha med turbotrycket att göra, t.ex. tryckslang eller mottryck som är gal´t.
När jag skjuter tryckslangar går de som en påse nötter på mina vanliga turbomotorer, en dieselmotor har lite annan intern funktion men logiken kring turbon är densamma.
Något att kolla upp, finns säkert något specifikt kring dieslar och turbo också som kan busa.
#1555725
Min går i limp mode när jag får varning på partikelfiltret., så som ErOg anger att han har.
Tillför man inte Eolys i tanken vid bakaxeln så blir förbänningstemperaturen för hög på sotet så DPF inte går att bränna rent.
ErOg verkar anlita servicepersonal som inte ens känner till att detta behöver kollas/fyllas eller har vetskap om att det finns ett sådant system på bilen.

Jag utgår från att detta är det primära att fixa innan man felsöker vidare.

Moderna dieselmotorer är hemskt komplicerade med en serie av parametrar och mätpunkter som skall stämma för att allt skall fungera. Att det skulle bli rätt tryck i DPF av att man kopplar bort det tror jag inte men det är inte omöjligt.
Du har säkert tio andra mätpunkter att jobba med för att bilen skall gå utan felkoder men är det detta som de enda felkoderna pekar på så skulle jag börja där.
Annars har vi Exempelvis EGR, bränsletryckssensor/givare,bränslefilter, LMM, Laddtryckssensor, magnetventil, Vakum styr vissa funktioner, VNT, Läckande tryckslangar, Luftfilter. EGR-kylare kan vara tät. Det finns säkert en uppsjö till. Vissa av dessa kan ha fel som ger Limp Mode men jag skulle inte felsöka dem om det fans andra felkoder som är typiska för dessa problem.
i många fall är det inte direkt "Felet" som orsakar att bilen går dåligt. Det är programvaran som begränsar effekten för att rädda motorn från skador när ett värde har överskridits på någon mätpunkt. Om det sedan är sensorn som är fel eller ett värde utanför toleransen pga komponentskada som trasig EGR är ofta upp till bilmeken att avgöra.
Är bilmeken sedan så okunnig att han inte förstår sig på vad han har framför sig eller kan läsa sig till vad han skall titta efter så får man nog söka sig hjälp med sin bil på annat håll eller skruva själv. Det kommer ju inte bli sämre än utfallet i det här specifika fallet.
Är detta orsakat av att en specifik serviceman inte servat bilen som det har efterfrågats så skulle jag fråga den personen vad han skall göra åt det? Samt vilken bil han tänker låna mig under tiden. Kan han inte lösa det så får han köra bilen till någon som kan eller betala större delen av kostnaden för en reparation på annan verkstad.
av kvillebäck
#1556025
En del EGR-koder behöver läsas ut då de inte tänder motorlampan om de inte upprepas ett antal gånger på samma körning.
Tanknivå additiv kan vara en missvisande felkod om man inte nollade den när man fyllde senast. Det finns ingen mätare i den tanken utan det beräknas utifrån hår långt du kört eller antalet tankningar har jag för mig.
Om vi utgår från att den felkoden är fel så skulle jag fylla additiv-tanken och be till Volvoguden att partikelfiltret lyckas bränna ur sig.

Om du kan köra på låg växel och bilen kan varva över 3000 RPM så skulle jag följa HCPs råd om att kolla alla tryckslangar. Kontrollera att VNT -axeln kan röra sig och att vakum kommer fram dit. Om du har en magnetventil bakom höger drivaxel (på motorblocket) skulle jag koppla ström på den och lyssna om den slår till. Om allt detta är OK skulle jag leta upp var MAP-sensorn sitter och göra rent den för att på något enkelt OBD-instrument se så den ger utslag och reagerar något på gaspådrag.

Jula har ett MYCKET bra instrument för utläsningar och olika arbeten på Volvo. Betydligt mer än de vågar skriva i sin beskrivning, men klicka dig in på manualen så ser du vilket toppinstrument det är. Finns även på biltema för en hundring extra.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-015177/

Lycka till!
av ErOg
#1557378
Då har jag kommit lite längre med bilen. Tillslut gick den inte att starta alls och det kom kraftig rök från motorrummet när man försökte starta, närmare bestämt från turbons avgasutlopp. Det är uppenbarligen partikelfiltret som är tätt. Tas det bort startar den. Additivet är nu påfyllt och felkoderna kommer inte tillbaka efter att de raderats. Men, den är lika slö som innan även när partikelfiltret är borttaget. En felkod dyker upp; fel på glödstiftet. Är det ”normalt” att den går väldigt illa om partikelfiltret är borta?
av ErOg
#1557722
Mysteriet tätnar och skrotning börjar bli ett alternativ… Lämnade in partikelfiltret på en firma för rengöring. Allt verkade ok med det enligt dem. När det kopplas in återkommer problemet; det är så tätt att bilen inte startar utan läcker avgaser i motorrummet. Nånting händer uppenbarligen i filtret när det monteras. Finns det nått ”spjäll” eller liknande som regleras via rören/sladden som kopplas in i filtret?
av kvillebäck
#1557784
Om det nu är tätt den vägen så kanske det är längre bak i avgasröret? Prova dela på andra ställen tills du hittar var det felar. Någon ovän kanske stoppat något i slutröret?

Manövreringen av interiörbelysningen ell[…]

Köpa s40/s60?

När man är ung vill man säkerligen […]

D4 balansaxlar

Nu är ju inte tråden helt ststistiskt s[…]

KLONK

Går 16000mil. Olja bytt ganska nyss.. samt […]