NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
#1510087
Jag skulle prova bogsera igång den.
Andra bra tankar saknas eftersom du kört den tidigare. Möjligtvis står din EGR öppen av någon anledning.
Jag skulle nog ändå börja med att ta ur filtret dieselfiltret igen och kontrollera det.
Sedan bogsering för start.
Sugslangens hål i tanken är max 2mm i diameter och det behövs inte mycket för att lägga sig emellan.

Kommer det bubblor i den genomskinliga slangen så måste du söka upp var luften kommer in i systemet. Kolla bränslerören som sitter på torpedväggen. Är det fett där så har du troligtvis ett rosthål på inkommande rör mot filtret. Då är det rost som är "det röda" i filtret.
Därefter tror jag du åker på att ta ner tanken för att rengöra den om du inte hade ner den när du tömde den.
av sOFFe
#1510176
Tack för input.
Egr- ventilen har jag haft loss och den kärvade inte och gick lätt.
Bränslefiltret är bytt nu efter att jag tömt tanken.
Det kommer inte luftbubblor i genomskinliga slangen mellan filter och pump utan luftbubblorna kommer i slangen som jag vakumsuger med, sannolikt för att det inte är helt tätt i skarven. Det är en bubbla i den genomskinliga slangen och den har alltid varit där, även när bilen funkade.
Det går lätt att suga bränsle även i den genomskinliga slangen så det verkar inte som att något är tätt på tillförseln.
Med nytt bränsle i tanken så kommer det inga röda partiklar och jag tror inte på hål i bränsleröret för bilen har tidigare fungerat några dagar i sträck men sedan varit död när jag ska starta den. Den har aldrig betett sig konstigt när den väl har startat och man har kört den.
Idag tog jag loss bränsleröret ut ur pumpen och det kom typ en droppe bränsle var femte sekund när jag kör på startmotorn.
Efter det så lossade jag reglerventilen som sitter på pumpen för att se om den såg ok ut vilket den gjorde. Med reglerventilen borttagen så provkörde jag på startmotorn och då kom det mycket bränsle ut ur pumpen.
Vad gör reglerventilen och kan det vara något fel på den som gör att det inte kommer bränsle?
av kvillebäck
#1510187
Jag vågar inte säga något här då jag inte tittat på detta på 2,0 diesel.
Mina erfarenheter av 1,6D verkar inte riktigt översättbara till 2,0 då jag inte hittar motsvarande komponent på 2,0.

På 1,6 styr den dieseltrycket. detta genom att öppna en överströmningsventil om trycket blir för högt. blir trycket för lågt stänger den ner hela motorn på mindre än en tiondels sekund.

Den jag hittar till 2,0 ser annorlunda ut. Kommer det skräp eller klägg i den så stängs motorn ner. om sen din motor är nerstängd för att det är fel på denna komponent eller att något annat sagt till denna att stänga ner vet endast Volvoguden.
den är inte så billig heller så jag skulle sökt en begagnad eller lånat en av någon innan jag köpt en om det var möjligt.
av sOFFe
#1510207
Tack för att du tar dig tid.
.
Ikväll fyllde jag på tio liter diesel till och tänkte kolla ordentligt att det är luftat.

Nu kommer det bubblor i den genomskinliga slangen och trots att jag sugit genom typ åtta liter diesel så kommer det fortfarande bubblor.
Jag tolkar detta som att det är läckage någonstans mellan tanken och utgången från filterhuset.
Jag ska hissa upp bilen imorgon och kolla över bränsleröret och se om jag ser något misstänkt.
av kvillebäck
#1510223
Helt rätt tänkt. Tror du är det på spåret. Det kan även vara kopplingen på tanken som läcker. Går det inte byta den (ev har Biltema)eller o-ringen inuti så kan man byta hela slangen mot en ny med slangklämma i stället.

Det brukar fukta där det läcker. Med damm så blir det kladdigt. Har man hittat det en gång så ser man det lätt. Det finns någon tråd här på V50-delen med foto på hur det ser ut när det läcker där rören kommer fram på torpedväggen. Tror det läckte vid uppfästningen mot torpedväggen. Ta em bild om du hittar det. Det kan hjälpa många.

I denna tråd med en av de bästa bilderna jag sett i ämnet, får du en bild av hur det kan se ut på torpeväggen.

viewtopic.php?f=31&t=154486&p=1393869&h ... n#p1393869
av sOFFe
#1510691
Tack för hjälpen!
Orken har varit dålig så jag har inte hissat upp bilen men jag har tagit loss slangen in i bränslefiltret, den som kommer från tanken och det är någonstans mellan den och tanken som luften kommer in.
Det ser torrt ut på torpedväggen iaf det som syns uppifrån.
Jag hoppas jag har ork i helgen att hissa upp bilen och kolla efter läckage.
Är bränsleröret sunkigt så känns det som att jag köper ett kopparrör på rulle från Biltema och drar nytt från tanken och fram till filtret.
av NybörjarHamid
#1511031
@freddan113,
freddan113 skrev:Jag är övertygad om att du har luft i bränslet, jag hade en v50 med samma motor, bytte filtret o skulle lufta, hade ett h-vete med det ska jag säga, efter många svordomar så såg jag att röret som går från filterhuset till högtryckspumpen är ju genomskinligt om du tittar där det går upp mot pumpen. iallafall så såg jag att där kom det bubblor där när luftade, plaströr torkar med tiden och sprickor kan uppstå. jag bytte hela röret, luftade, det tog tid o få igång den men det gick. kolla detta.
Hej. Jag råkade ta av min utgående bränsle slangen (den genomskinliga) nu har jag satt tillbaks den men det verkar inte finnas någon bränsle i det. Bilen startade för några sekunder och sen stannade... hur göra?
av sOFFe
#1511813
Nu har jag kollat bränsleslangen/röret hela vägen från bränslefiltret och bak till där det försvinner upp till tankarmaturen utan att hitta något misstänkt läckage på den.
Min misstanke nu är att det antingen är något knas där bränsleröret sitter fast i tankarmaturen eller att pickup-slangen som sitter på tankarmaturen och går ner i tanken har en spricka som gör att det suger luft.
Är detta ett rimligt antagande och är det ett "vanligt" fel?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]