NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av antonhakansson
#1240154
Tjenare, köpte en volvo s40 -06 igår och bilen var riktigt fräsch. Inte en fläck rost och välskött in och utvändigt. Servad precis som den ska (antecknat i servicebok) också har den gått 20 000 mil. Den har fungerat klockrent under den korta tiden jag haft den. Men sen när jag skulle av E4 idag och gjorde en liten hårdare inbromsning så vibrerar ratten också kommer de här ljudet, typ brummande/vibrerande ljud och så fort jag släpper bromsen slutar allting och de blir "normalt" Sen uppkever jag att den drar lite till höger. Vad beror detta på? Är de obalans i någon/några hjul?

EDIT: Bilen besiktades i november 2017 och gick rskt igenom fläckfritt.
av Rådlös
#1240163
Hur ser bromsskivorna ut? Stog bilen stilla en lite längre tid innan du köpte den? Då kan det ha blivit rostfläckar på bromsskivorna, som mikroskopiska gropar i stålytan som du nu känner av när du bromsar.
Detta är bara en hypotes från mig. Det finns säkert hundra andra felmöjligheter. Fler svar?
av antonhakansson
#1240264
Bromsskivorna såg ut att ha lite rost på sig. Men annars tycker jag dem verka fina. Ja den hade stått i 3 veckor innan vi köpte den. Så de är nog som du säger, men hur åtgärdar man de? Kan man göra de själv?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av mange38
#1240412
är det rostbelgägning på dom som inte går bort av vanlig bromsning så byt skivor iofs kan du lämna in dom på svarvning men nya är inte så mkt dyrare
är inne på vår andra v50 har fått byta skivor på båda fast dom varit ok . tydligen hardom en tedens till slå sig och då får man vibrationer ...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1240413
Låter som skeva bromsskivor, det är bara att byta bromsskivor.
av antonhakansson
#1240504
Okej, ja för de vibrerar ingenting vid tomgång, ingenting vid acceleration, infenting när jag svänger utan enbart när jsg bromsar. Men bromsar jag lätt för att typ bara sänka hastigheten känns vibrationerna knappt men när jag svänger av E4:an i 120 och bromsar in kraftigt vibrerar det ordentligt. Kan även tillägga att den drar lite lite till höger.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?