NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kentakofot
#1239927
Köpte en V50 1.8 -05 i slutet av förra året, och märkte nästan direkt att den är törstig på olja. Riktigt törstig. Efter en hel del fel (motorfunktion nedsatt i displayen, dålig lukt från avgaserna och en oljelampa som blinkade till ibland) så hörde jag av mig till bilhandlaren som sålde bilen och de tog in den på en koll. Där kom de fram till att det var gasspjället som var problemet, antagligen för att det gav en felkod. Så de bytte detta på garantin. Inte mig emot, men jag ifrågasatte om det verkligen skulle lösa ALLA problem. Fick inget riktigt svar på det, men fortsatte att köra som vanligt. Mycket riktigt så hjälpte det föga för oljan rann i stort sett rakt igenom. Gjorde oljebyte förra veckan, och på de 30 milen jag kört sen dess så har den druckit över EN liter, vilket är ganska representativt för hur det varit de fem senaste månaderna. Så jag påtalade detta för bilfirman idag men de slår ifrån sig allt ansvar (garantin var bara en månad/100 mil). Kan även tillägga att avgaserna luktar krut efter i stort sett varje körning, oavsett lång/kortkörning. Vet inte om det har med samma problem att göra dock. Vette fan vad jag ska göra, har målat upp bilder där jag ser tusenlapparna bara flyger iväg. Nån som har tips på vad det kan vara? Tar även emot tips på hur jag kan få bilfirman att ta sitt ansvar då jag påtalat ett problem och lagt det i deras händer att reda ut vad som är fel.
av Köllix
#1247996
Är det en ren bensinare med kamkedja?
Min började att ta olja på en gång när jag köpte den. Inte extremt mycket men så pass att jag ifråga satte detta efter ett halvår vid service.
Den var helt utan läkage och dom sa att vissa modeller tar mycket olja nu för tiden.
Efter detta började den ta mer och mer och till slut så tog den 4 l på typ 100 -200 mil.
Lämnade in den på fordons i Kalix där dom konstaterade att vevaxellagren eller vevaxeln var åt h-vete.
Ett växande tickande ljud hade jag under denna period från misstanke till konstaterande av vevaxeln.
Bilen rök inte på hela tiden så jag tror inte det var oljeringarna på kolvarna som en mekaniker trodde.
Kusligt för nu har jag köpt mig en beggad motor från skrotern som jag tänker byta mot min trasiga.
Dom verkar ha problem med detta!
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1248069
Om motorn förbrukar mycket olja och oljan inte läcker in i kylvätskan eller på marken, måste den brännas bort.
Kan inte se hur en defekt vevaxel eller lagren skall kunna konsumera/bränna olja.
Men kolvringar (oljeskrapor) och ventiltätningar är vanligtvis de enda saker som kan släppa olja in i förbränningskammaren, förutom vevhusventilation, och turbo om man har så.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]