NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrikbj1990
#1239521
Hejsan!

Jag har måsta haft bort topplocket på min v50 för jag hade en ventil som var helt slut. Men under allt skruvande så har kamaxlarna och vevaxeln kommit ur possition med varandra och jag hittar inte nått vettit märke, varken på kamaxel, kamkedjan eller vevaxeln att gå efter för att "nolla" motorn igen. Så skulle vara väldigt tacksam om nån kunde förklara hur man gör eller om de finns nå märken ja missat. tack på förhand!
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1239584
Innan nån kan hjälpa dig, får du berätta vilken av dom 5-6 olika motorerna i V50 du skruvar på :wink:
(uppdatera din profil med lite bilinfo och annat)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1239781
Specialverktyg:
9997152 låspinne till vevaxel
9997151 Låsning/tolk till kamaxlar
En vanlig M6 bult till nollning av remskivan på vevaxel
Och 9997128 som är mothåll till vevaxelremskivan (mutterknackare rekommenderas inte)
Mothåll universalt till kamaxeldrev

Man har ju inte specialverktygen, så lite fantasi måste man ha.
Och om topplocket redan är monterad på motorn måste arbete utföras mycket försiktigt vid rotering av vevaxel/kamaxlar...

Sitter remskivan kvar på vevaxeln, eller har den tagits av?
Om den sitter kvar: det är et hål i remskivan och i motorblocken klockan 6, till en 6mm bult... (nollar remskivan)

Är inte skivan kvar, lossa bult bakom vevaxelsensor, och sätt in låspinne medan veven roteras försiktigt (normalt medurs) till stopp.
På med remskivan, M6 bult skruvas i, och mothåll monterats , dra åt remskivans stora bult.

Sätt tolk/låsverktyg i spåren på kamaxlarna (baksidan)
Med kamkedjan på plats, fäst kamdreven, använd universal-mothåll på kamaxeldreven.

Ta bort alla låsverktyg/mothåll och rotera vevaxeln mycket försiktigt två varv (lättare utan tändstift)
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]