NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Runec30
#1239136
Har en strulande värmare, har bytt brännkammare,spridare och glödstift ändå fungerar den inte som den ska. Den startar ibland när jag helt sonika startar bilen men inte om jag vill starta den med parkeringsvärmare på ej heller via tidursfunktionen. Felkoden säger att vattenpumpen inte är som den ska eller trasig enl. verkstan men kan det vara så ? när den startar när jag startar bilen. Kan det finnas någon som har en förklaring på detta problem.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1239137
Mätt upp så bilens batteri är i bra kondition...?
av Runec30
#1239142
fjohan82 skrev:Mätt upp så bilens batteri är i bra kondition...?
Nej det har jag inte men får börja med det. Det jäkliga är att provar jag 3 ggr så låser det värmaren.
av JallooZ
#1239200
Jag vill minnas att jag läste för ett tag sen i en tråd angående dieselvärmare att ofta kan det lilla bränslefiltret som sitter till värmaren vara igentäppt. Vill minnas att pumpen till värmaren är så svag att den inte får tillräckligt med diesel såfort det fastnat något litet i filtret.
Nu är jag ingen expert och det är bara en tanke. Någon annan kanske kan verifiera min teoei?
av Nalleman64
#1239830
Runec30 skrev:Har en strulande värmare, har bytt brännkammare,spridare och glödstift ändå fungerar den inte som den ska. Den startar ibland när jag helt sonika startar bilen men inte om jag vill starta den med parkeringsvärmare på ej heller via tidursfunktionen. Felkoden säger att vattenpumpen inte är som den ska eller trasig enl. verkstan men kan det vara så ? när den startar när jag startar bilen. Kan det finnas någon som har en förklaring på detta problem.
Jag hade problem med värmaren i min C30 och Volvo hade stora problem att får den att fungera. Den startade inte vare sig med timer eller direktstart och heller inte om jag hade motorn igång. Det byttes både glödstift och brännkammare på den utan att det hjälpte.
Till slut byttes vattenpumpen och efter det fungerande värmaren perfekt under de fem år jag hade kvar bilen i min ägo så visst händer det att pumpen orsakar problem. Som tur var täcktes mina reparationer av maskinskadeförsäkringen för det blev en dyr historia i slutändan.
Om batteriet är dåligt brukar man få ett felmeddelande men dåliga batterier kan förorsaka alla möjliga konstiga fel.
av Runec30
#1240095
Tack Nalleman64.
Har precis varit och hämtat min C30, i dag bytte dom vattenpumpen så nu hoppas jag att den ska fungera. Mekanikern sa att allt verkade ok och så bad han mig testa i morgon. Men hur ska jag kunna det om det är en 5-6 grader varmt, har hört att den inte startar om det är mer är 2 plusgrader.
Kan man tvångsstyra den på något sätt.
av Rådlös
#1240099
Du har förmodligen en tempsensor i backspegeln, på undersidan, en liten "bubbla" som sticker ut någon millimeter. Håll snö eller is mot den så blir den ordentligt nerkyld.

Har du ingen snö eller is så finns det en annan metod, men det krävs lite elkoppling och ett motstånd. Dessutom att man vet vilken kabel det handlar om. Säg till så tar vi det en annan dag.

Ett tillägg: Om man har en omkopplare så kan man även kontroll- och konditionsköra värmaren på sommaren. Det sägs ju att man bör göra det även under den tiden då den inte används.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Runec30
#1240241
Runec30 skrev:Tack, testar med snön är det höger eller vänster spegel och har jag rätt med dom där 2 graderna ?
Provade värmaren i dag igen men den fungerade inte, åkte skyndsamt till bilverkstaden och dom fick inte igång den heller.
Fortfarande indikerade det fel på vattenpumpen trots att den var ny sedan dagen tidigare. Efter mycket funderingar beslöt dom sig för att göra rent alla kontakter i systemet samt en Norsk resett eller vad det heter och det verkade fungera än så länge. Testar i morgon igen.
Kanske hela problemet har berott på ärgade kontakter vi får se.
Vindrutetorkarmotor

När det låter illa, så har ofta[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]