NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238908
Hejsan. Jag har haft ett problem ett tag nu, jag ska förklara noga så ni som haft liknande problem kanske kan ge mig en förklaring. Jag va å Motoroptimerade bilen i Eskilstuna i nov. Bilen gick kanon förutom att den inte svarade direkt på gasen. Blev över rekommenderad att köpa till en atm magnetventil från autotech vilket jag åxå gjorde. Den monterades på efter mkt om och men eftersom den sitter lite bökigt till. Körde iväg och allt va som det ska tills motorlampan börja lysa. Polarn släckte den utan att kolla vad felet va. Jag trodde jag felmonterat mv så vi gick igenom den igen och bör plats på en slang. (Problemet är att det inte finns några färger kvar på slangarna.) men nu ska den sitta rätt.

Nu kommer det värsta. Så fort jag trycker ner gaspedalen i botten så är bilen likadan som den va innan optimeringen, men trycker jag ner pedalen försiktigt då svarar den direkt. Men sedan när man gasar på 4an eller femmans växel så tappar bilen helt sin kraft. (Vrider jag av tändningen och på den så är bilen pigg igen, för att sedan dö om man repeterar tidigare moment. Har pratat med firman som chippat bilen och rekommenderade mig att byta tändstift så det är gjort. Men ingen förbättring. Förra veckan lös motorlampan igen och då va felkoden P2097 (Post catalyst fuel trim system too rich bank 1). Är det lamban eller katalysatorn det kan va fel på?

Har även läst att det kan vara LMM eller LMM Sensorn. Så jag provade att dra ur kopplingen till LMM när jag hade bilen igång, och bilen va fortfarande igång. Läst att den ska dö om LMM är oki.

Någon som haft liknande problem och fått det åtgärdat? Vill att bilf*n ska funka igen. OBS jag tankar 98. //Daniel.
Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]