NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238585
Hej på er! Jag är ny här, jag är kass på bilar och motorer... jag är dock händig och är begåvad med sunt förnuft och jag vill lära mig ett och annat om bilar, framför allt om min egen bil som ger mig lite huvudbry just nu. Då har jag väl hamnat rätt?


Jag ska mäta spänningen över generatorn i min C30 1.8 f -08 och men kommer inte åt pluspolen. Därför undrar jag om ni har någon bra lösning på mitt problem. Det bör se likadant ut i en V50 så har ni en sådan och lite erfarenhet av detta så skriv gärna ni också tack.
- Måste jag hissa upp bilen?
- Måste jag ta bort höger framhjul?


Tack på förhand! :)

/Andreas
#1238662
Varför måste du mäta där? Du tappar inte mycket i spänningsfall till batteriet. Annars kan du komma åt plus vid startmotorn. Pluskabeln från generatorn går via startmotorn till batteriet. Det finns en säkring på kabeln vid batteriet, brukar vara 150A. Får du ingen laddspänning till batteriet kan denna säkring ha brunnit.
#1238835
Jag vill mäta den spänning som generatorn ger och jämföra den med vad som ligger på batteripolerna. Detta för att se om där är något spänningsfall. Spänningen på polerna vid tomgång ligger på 13,87-13,89 och vad jag erfar är det inte bra om spänningen ligger under 14 V på polerna. Men, de kan i vissa lägen vara helt ok ändå med en spänning under 14 V.

Efter ett par samtal med grabbarna på startmotor.se känner jag att det är nödvändigt att även mäta diodbryggan eftersom det har uppstått ett vinande ljud i motorutrymmet. Ljudet är svårt att lokalisera men man misstänker att ljudet kommer från generatorn på grund av att diodbryggan är trasig vilket genererar växelström vilket i sin tur genererar ett ganska unikt vinande.
#1238947
13,8 volt är den minimala spänning som man måste ha för att batteriet skall laddas. Allt därunder "fastnar inte" i batteriet. Det går åt till alla förbrukare, lampor, pumpar, fläktar, motorelektronik m.m m.m. Så har du 13,8 volt på tomgång tycker jag du kan vara lugn. Vi förutsätter att spänningen stiger lite mera med mera effektuttag ur batteriet. Kanske svårt att mäta medan man kör, men det går om man tänker ut hur man skall göra.
Det eventuella felet med dioder och annat är svårare. Har dom sagt hur du skall göra på den verkstaden så är det säkert rätt. Det är ju liksom ingen "Red neck nail in the fuse" på den firman.
#1238981
Nja så kan man inte riktigt säga. Det beror på batteriets laddningsgrad mm. Om laddspänningen är högre än batterispänningen kommer ju flödet att vara in i batteriet under förutsättning att inte uttaget är för stort. Om man provar att mäta spänningen när man kopplar in en vanlig batteriladdare kommer stor del av laddningen ske under 13 V initialt. Däremot bör en frisk generator på ett måttligt laddat batteri ge runt 13,8 V på tomgång.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]