NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238308
Bilen i fråga är en V50 D2 Classic Momentum 2012. Gått 10k mil. Hade bilen inne på service för några veckor sedan och då konstaterades att den inre damasken hade en liten spricka och måste därför bytas. Jag har fått offerter från två andra firmor vad de ska ha för att byta det och de är ju billigare än Volvo såklart. Problemet är att de bara har den yttre damasken att tillhandahålla och att bara Volvo har den inre, dessutom i en bälgsats med den yttre damasken (VO 31325178). Pris för bälgsatsen 1313.

Jag läste något om att skruva har någon? Eller var kan jag få tag på den inre damasken på ett annat ställe? Jag fattade det som att man måste byta både den inre och den yttre när man ändå är där och river? Sen skulle man även byta tätningsringen på den ingående axeln? Är det nödvändigt?
#1239952
Hej, nu ska jag inte uttala mig om hur det är på v50,
Jag har bytt ett gäng damasker i mina dagar men inte på v50 ännu. Senast använde jag mig av damask i silikon, de var ruggigt smidiga. Fick över dem över knuten och allt och behövde inte dela knuten. Med hjälp av glidex och "konan" så gick det förvånansvärt lätt.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]