NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredde94123
#1238080
Tjena allihopa.

Skulle idag ut med bilen en sväng och satte nyckeln i tändningslåset och skulle vrida om men inget hände, trodde först det var urladdat batteri men såg genast att det stod "Nyckelfel" på instrumentpanelen. Testade att ta ut nyckeln och sätta i flera gånger men hör aldrig "klicket" som blir när nyckeln sätts i.

Testade att ta loss minuspolen på batteriet i cirka 30 min, höll upp den lilla luckan man stoppar in nyckeln i och blåste ifall det hade kommit någon smuts ivägen där i men förgäves.

Testade då att ruska lite i ratten (rattlåset var i) samtidigt som jag vred på på nyckeln och pang så hoppade bilen igång. Testade då att stänga av bilen, ta ur nyckeln och sen försöka starta igen men fungerade inte. Testade samma sak med ratten och vrida igen och då gick den igång.

Så nu till alla proffs på tändningslås och rattlås där ute, kan det vara så att mitt tändningslås håller på att ge upp?

Tack på förhand!

//Fredde
av dieselputte
#1238121
Troligen låset ja, finns nån fix där man drar fram separat jord till ett relä i ECM , finns nån trår om detta på forumet så kolla via sökfunktionen. Det är iaf en kopparbana i låset som blir utsliten med tiden, kolla i denna tråd där någon fixar till det själv http://forums.swedespeed.com/showthread.php?208568

Annar köper du ett nytt lås och byter själv, Patrick guidar bra i detta klipp.


Kolla även kontakter vid CEM under handskfacket.


Har även läst in nån engelsk tråd att ett kraftigt slag med en gummiklubba på nyckeln isatt i tändningslåset fixar till problemet (på egen risk förstås) och som nån nämnde i engelska tråden, spreja in rejält med lithiumfett på burk lösta hans problem . Han hade kört 4 år utan problem sedan han spejade låset.
av Fredde94123
#1238139
Tack för bra och utförligt och förklarande svar! Ska kolla kontaktena under handskfacket och se annars blir det nog att byta ut låset. Vad jag läst så ska det bara vara att byta sen köra med gamla nycklarna?
av boney
#1239149
jag har också haft problem med tändningslåset för något år sedan. jag löste det med att köpa ett begagnat tändningslås på skroten.
och nu till det roliga :) sen jag köpte det extra tändningslåset har det inte krånglat mer. så jag bytte aldrig.
sista gången det krånglade var i kön till besiktningen i somras.
så säg till ditt tändningslås att du köpt ett nytt tändningslås så kanske den bestämmer sig för att funka igen.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]