NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tegren
#1237911
Hej!

Jag har en V50 från 2009. 1.8 flexifuel. Sennågon/några veckor självkör den om man släpper gasen! Händer på samtliga växlar och backen. Ungefär som att man har cruisecontrol i. Nån som vet vad det är för fel? Nyservad sedan 1 månad. Inga anmärkningar då. Den har gått strax under 10000. Hörs även ett lätt skrapande ljud, typ.
Tacksam för hjälp!
#1237915
Ett förslag: Gasspjället är igensatt och behöver rengöras. Detta ingår inte i någon servicepunkt. Därför kan man lätt missa det.
Det sitter ju lätt åtkomligt högst upp längst fram på motorn, så om du vill själv, skaffa en flaska lacknafta, en tvättpensel, en kökspappersrulle och en balja eller t.ex en tom glasslåda. Sedan tvättar du så noga du bara kan. Det får inte finnas något pappersludd i spjället eller annat när du är klar.
Känns detta lite osäkert eller främmande? Tala med en bilverkstad. Det tar mindre än en timma att utföra.
#1238193
Vet inte om det är samma som på min, men ibland hänger sig varvtalet på ca 1500 varv och med automat så blir det som en farthållare (som man inte kan ändra).

I mitt fall är det dålig kontakt i kontaktstycke till gaspedalen. Koppla loss kontakten och spraya med elektronikspray. Mycket enkelt att fixa själv. Det hjälpte på min bil :-)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]