NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAIK
#1237893
Hej.
Jag vill ha hjälp med den vinande ljud i min bil. Det är som händer att när jag släpper gasen så kommer en vinande ljud från högersidan på framvagnen ( om man sitter i bilen ) gasar jag på lite så försvinner ljudet. Ljudet kommer efter man kör ca 5 - 10 min, d.v.s när bilen blir lite varm sedan försätter ljudet även om bilen stannar på tomgången men gasar man på lite så försvinner ljudet direkt. När jag öppnar motorhuvd så känner jag att ljudet kommer från i mitten på motor. Bilen har alltid servat på Volvo verkstad enligt service boken och har nyligen bytt kamrem. Läste på andra tråd om det kan vara oljefälla och det man kan prova att man lyfta oljasticket och höra om ljudet försvinner vilket jag provade men ljudet står kvar ändå även om jag lyftar hela olja locket. Ljudet blir Lite högre när man släpper gasen än när den på tomgång. Obs : bilen är diesel 2.0 .
Hoppas jag kan få lite hjälp här :)
Tack
av dieselputte
#1237961
Med stor sannolikhet generatorn som håller på att ge upp. Är nog en tidsfråga innan du får el-system larm. Vanligt fel, råkade själv ut för samma problem, försvann en tid för att komma tillbaka, sen blev det permanent larm för el-system. Bytte generator som uppgraderades från 120A till 150A. Kolla om din maskinförsäkring täcker, brukar oftast vara 8-10 år och max 15000mil beroende på vilket FB man har.

EDIT: Låter det som i den här filmen är det generatorn.


Oljefälla brukar det inte vara några problem med, finns det ens någon ?:-/


(Läste inte tillräckligt noga tidigare, du skrev att det minskar när man gasar , det gjorde det inte för mig, så det kan ju vara nåt annat)
av Detärbarajag
#1238586
Hej!

Jag lyssnade på ljudet i klippet ovan och känner igen det ljudet på pricken. Din beskrivning stämmer med hur jag upplever det också, dvs. att ljudet låter från mitten av motorn samt att det försvinner då och då.

Men, jag upplever också en lukt av bränd plast/elektronik inuti kupén när jag står med tomgången på. Är det något ni känner igen?

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]