NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1236328
Hej!
Jag köpte mig en v50 2.4i -06 för ett par år sedan, och den strular lite nu.

Har lyckats fått gul motorlampa två gånger tänt. Första gången var det en slang till vevhusventilationen som det hade blivit hål i, den fixades på verkstad.
Nu har den tänds den igen när jag var och tankade, i samband med detta började bensinmätaren gå sakta upp och ner, ibland stannar den och stabiliserar sig, sedan åker den ner mot noll och sedan upp igen, väldigt sakta rör den sig.

Jag köpte mig en billig ELM327 och med hjälp av Torque gratis app så lyckades jag få fram tre koder;

P0203 - Injector Circuit - Cylinder 3
P0501 - Vehicle Speed Sensor Range/Performance
C3100 - Den fick inte fram någon info på denna felkod, men enligt internet ska det handla om "Climate Control"


Samt så står det på tomgång i Fuel System Status: "Closed loop, using O2 sensor for fuel mix"
Men när jag gasar lite står det istället "Open loop due to engine load or deceleration"
Jag vet inte om det är något fel eller om det är normalt?

Är det något lättare jag kan göra? Felsöka med en voltmeter? Köpa hem och byta ut något? Hur mycket kommer det kosta att lösa det på en verkstad tror ni?
Jag gör grejer helst själv, har inte så mycket erfarenhet av bilar, men skruvat lite med skotrar innan.

I övrigt går bilen helt fint, hör inga problem i motorn som att någon cylinder inte går eller några miständningar, och inte heller några problem i hastighetsmätaren.
Dock ska det vara fel på ACn i bilen, den kyler inte alls, tror det är hål och gasen har läckt ut.

Mvh Karl
#1236664
Rekommenderar VIDA/DICE eller liknande till felsökning, så man kan släcka felkoder, och få lite mera info på dem.

Tankmätaren kan vara armaturen i tanken som spökar. (finns några trådar i forumet och på www på liknande symptom)

Vill tro det skulle gå att byta "injector 3" mot en av dom andra, och se om felet kvarstår eller följer injektorn.

"Fuel system status" låter normalt.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]