NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1234404
Gäller en väns v50 05 bensin.
Det finns ingen värme i kupen.
Tempmätaren står rakt upp som vanligt men det blåser långt ifrån varmt.
Kände rören som går från motorn in i kupén. De va varma men inte mer än så.
(på min v70 så är det nästan som man bränner sig.)

Kollar felkoder med vida. Finns inga som har med värmen att göra. Har också kalibrerat spjällen till värmen utan resultat.

Termostaten? Ändå att nålen i bilen står rätt?


Ute Tempmätaren funkar bara ibland. Kollade närmare på detta och den sitter inte i backspegeln som den ska. Hålen där e tomt och inga extra kablar finna där. (jätte konstigt) kan detta ha med värme att göra?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1234505
Tätt i värmepaketet? Då uteblir också cirkulationen och rören borde inte bli speciellt varma.
av Jonas_latt
#1234523
TommyP86 skrev:Tätt i värmepaketet? Då uteblir också cirkulationen och rören borde inte bli speciellt varma.
Vanligt?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1234572
TommyP86 skrev:Nej, det tror jag inte. Vanligare på v70n.
Shhh, *viskar *sådant tycker ingen V70 ägare om att läsa och kommer bestämt hävda att V50 är sämre på samtliga punkter :mrgreen:
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1234633
Fungerar inte yttertempmätaren kommer eccn vara rätt tokig, speciellt om den bara visar fel. Börja där.
av dieselputte
#1234684
Utegivaren är väl NTC motstånd, dvs den visar högre motstånd ju kallare det blir, dvs blir det dålig kontakt/avbrott visas aktuell utetemp med lägre temp än verklig temp. Det innebär ju att ECC isf drar på mer värme.

Har själv haft problem med glapp i dörrkontakten varvid utetempen visar typ -10 när det varit +2 ute.

Att givaren skulle saknas helt tycker jag låter konstigt , den måste ju vara anluten om den fungerar ibland, kanske någon som flyttat den så den sitter inne i dörren istf backspegeln ?

Jag tror mer på stopp i värmepaketet , eller luft i systemet. Har du kollat nivån i expansionskärlet ?

Om du skall spola systemet så gör det bakvägen.

Av mina däck kvarstod runt 5-6 mm, men å[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]