NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lakritsrem
#1232536
Hej alla volvovänner. Det här är min första tråd på forumet och förhoppningsvis har jag lyckats följa alla regler. :D

Den här tråden har jag skapat med ett par olika syften. Dels vill jag dokumentera hur det nya miljöbränslet HVO100 fungerar i våra bilar, och dels vill jag delge ett litet experiment jag gör med min felande parkeringsvärmare så här i vintertider då den visar sina sanna brister.
Jag tänker tidigt tydliggöra att Volvo personbilar har ännu inte godkänt bränslet HVO100 som drivmedel i sina dieselmotorer! Detta kanske aldrig sker heller, det får tiden utvisa. Oavsett så känns det viktigt att tydliggöra då användningen av det här bränslet i din Volvo sker på egen risk.
Min tanke är "bär eller brist", Volvo personbilar kan inte hålla oss ovetande hur länge som helst. Jag misstänker att många är intresserade av att veta hur HVO funkar i våra Volvobilar då det för mig sannolikt är framtidens bränsle till förbränningsmotorer som sparar miljön enormt.


Bilen:
Volvo V50 +M 1,6d DRIVe -2010
I skrivande stund 19300+ mil på mätaren, korrigerar detta mer exakt imorgon.

Min motorvärmare fungerade i början på säsongen, en del rök kom från den men den gick och värmde upp motorn och kupén som tänkt.
För ett antal veckor sedan började den krångla. Ibland hade den inte startat vid timerstyrd start, och ibland steg inte motortemperaturen vid färd.
Jag tog upp detta med en vän som arbetar på Bilia volvoverkstad och fick ett väldigt bra tips. Vanligaste felet på dessa dieselvärmare är ett litet bränslefilter som sätter igen sig och helt enkelt hindrar bränslet från att komma fram tillräckligt fort för att upprätthålla förbränningen i värmaren.
Detta filter kostar drygt 300:- hos Bilia. Kan även tillägga för framtida informationssökande att det enligt min volvotekniker är väldigt ovanligt att glödstiftet är dåligt och behöver bytas. Detta är alltså enligt honom ofta en onödig åtgärd som kostar drygt 1200:- hos Bilia (endast delarna).

Eftersom att det är slaskigt och äckligt väder ute är jag inte särskilt sugen på att börja skruva med motorvärmaren i dagsläget, det får hellre vänta till våren och värmen kommer.
Då slogs jag av en tanke. Ett igensatt bränslefilter (delvis igensatt, värmaren fungerade ju nyligen med samma filter) har problem att släppa igenom bränsle av den densitet vi har i konventionell diesel.
Det nya miljöbränslet HVO100 har många fina egenskaper så som lägre partikelutsläpp, lägre co2 utsläpp, ett högre cetantal som ger bättre tändvillighet, och det som är mest aktuellt för mitt experiment, nämligen lägre densitet än konventionell diesel. Några procent lägre, som alltså gör bränslet mer lättflytande. Borde inte det göra att HVO lättare tar sig igenom filtret? -Givetvis är det så.
Jag påminner om att HVO100 ÄR INTE godkänt som drivmedel av Volvo personbilar idag (13/2-17).
För att fortsätta mitt experiment så åkte jag till OKQ8 och tankade bilen med ren HVO100.
Nojigt självklart, eftersom inte särskilt många verkar ha gjort detta i sin Volvo ännu. Bilen fungerar jättebra än så länge, var ute och åkte en lite längre bit för att försäkra mig om att motorn inte beter sig konstigt.
Min första notering här är att förbrukningen går upp med jämna mellanrum, ungefär som när motorn gör regenerering (rening/ utbränning) av partikelfiltret. Men det sker mer frekvent.
Väl hemma på parkeringen stänger jag av bilen, och startar den strax efter för att se så det går bra. Inga problem.

Ett par timmar senare går jag åter ut till bilen, bara för att testa dieselvärmaren. Den går igång som många gånger förr, ryker och går väldigt ojämnt. Efter ett par minuter, då värmaren vanligtvis stänger av sig själv, börjar den gå jämnare istället.
Eftersom att värmaren nu fungerar för första gången på väldigt länge så förstår jag att denna även fungerade när jag var ute och körde, vilket orsakade den ökade förbrukningen (hjälpvärmning).
HVO kommer därför få hålla liv i min värmare under vintern för bilens livslängds skull, tills våren är här och min bekväma stjärt tänker pallra sig ut och skruva bort värmaren för renovering.

Lämna gärna synpunkter eller ställ frågor om ni vill!
/Alex

Några sökord för googlare: Hjälpvärmare från start, bränslevärmare, tillsatsvärmare, tillskottsvärmare, eberspächer, eberspacher, webasto, biodiesel, biobränsle, miljödiesel, förnyelsebart
Senast redigerad av 1 Lakritsrem, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1232636
Du tycker eller anser, menar eller antyder att Volvo inte verkar ta någon notis om dieselbränslet HVO.

Jag fick med min månadsfaktura i dag ett par "reklambroschyrer" från Volvo/Bilia. Det var en från Volvos eget (???) bränslebolag Tanka. (Troligen i samarbete med OK-Q8 ???) Där står:

"I vår diesel finns mindre diesel.
I Tankas diesel finns upp till 40 % HVO biodiesel vilket minskar utsläppen från dieselbilar. HVO biodiesel är en helt fossilfri biodiesel och framställs av vegetabiliska oljor och/eller animaliska fetter."

Åk in på en Volvo-Tankastation, där hittar du säkert samma broschyr.
Användarvisningsbild
av MechaniX
#1232647
Kört min V50 D2 i ca 2 år på Preems Evolution +, men sen årsskiftet hittat en station med HVO100. Har kört ca 300 mil på det hittills utan några problem.
av Lakritsrem
#1232835
TommyP86 skrev:Bilens färddator registrerar inte värmarens förbrukning, hur har du mätt den?
Hej och tack för era svar.

Att bilen inte registrerar värmarens förbrukning kände jag inte till, och det känns för mig orimligt att den gjorde nån form av regenerering till och från med max ett par minuters mellanrum, i totalt kanske 40 minuter. Vad kan förklara den ökade förbrukningen?

Rådlös skrev:Du tycker eller anser, menar eller antyder att Volvo inte verkar ta någon notis om dieselbränslet HVO.

Jag fick med min månadsfaktura i dag ett par "reklambroschyrer" från Volvo/Bilia. Det var en från Volvos eget (???) bränslebolag Tanka. (Troligen i samarbete med OK-Q8 ???) Där står:

"I vår diesel finns mindre diesel.
I Tankas diesel finns upp till 40 % HVO biodiesel vilket minskar utsläppen från dieselbilar. HVO biodiesel är en helt fossilfri biodiesel och framställs av vegetabiliska oljor och/eller animaliska fetter."

Åk in på en Volvo-Tankastation, där hittar du säkert samma broschyr.
Vad jag menar är inte att Volvo personbilar inte tar någon notis om bränslet, utan att de inte gett något klart besked kring användandet av HVO100. De har inte sagt varken bu eller bä, ja eller nej. Avvaktande är de medan andra tillverkare godkänt HVO100 för länge sen.
Precis, Tanka stationerna har absolut en viss del av bränslet HVO i sin konventionella diesel, precis som många andra märken. Miles plus, evolution etc. Det här gäller inte en konventionell diesel med 40% HVO, det gäller HVO100.

MechaniX skrev:Kört min V50 D2 i ca 2 år på Preems Evolution +, men sen årsskiftet hittat en station med HVO100. Har kört ca 300 mil på det hittills utan några problem.
Trevligt, tycker det ska bli spännande att se om fler som redan använder sig av bränslet hittar hit och lämnar en kommentar. :lol:
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]