NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1232314
Hej! Har tänkt att införskaffa mig nya 17" fälgar till sommarsulorna på min V50 MY06 och letar begagnade fälgar på blocket. Har hittat två volvo original fälgar som verkar intressanta, Canicula och Balder. När jag läser om fälgarna står det fälgbredd 7 och ET/inpressning 50.
Vad innebär detta och passar de på en Volvo V50 06a? (har kollat fälgarna på bilias hemsida med mitt reg nr och då står det att de inte passar min bil, men förstår inte varför de inte skulle passa).

Smakråd på vilken av fälgarna som är snyggast? Bild

Tack på förhand! BildBild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1232316
Har även hittat dessa fälgar, volvo original med namnet Mannan.

Vilken fälg tycker ni är snyggast, Canicula, Balder eller Mannan? Bild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av grillchips
#1232337
Canicula alla dagar i veckan!

Edit:
5/108 har ju dessa fälgar, precis som din V50. ET50 är hur långt in/ut fälgen hamnar och ska fungera på din kärra. Jag tror att det är specat med ET52.5 för V50.
Jag har ET45 på mina sommarfälgar som är 8" breda, vilket då betyder att de hamnar längre ut. Lägre ET = längre ut hamnar fälgen.
Det enda som möjligvis skulle kunna skilja är nav-storlek, men jag har otroligt svårt att tro att Volvo bytte navstorlek när faceliften kom vid 2008.

Edit 2:
Är inte Canicula en V70-fälg?
Serapis finns till V50 vet jag, väldigt lik, och snygg.
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1232538
grillchips skrev:Canicula alla dagar i veckan!

Edit:
5/108 har ju dessa fälgar, precis som din V50. ET50 är hur långt in/ut fälgen hamnar och ska fungera på din kärra. Jag tror att det är specat med ET52.5 för V50.
Jag har ET45 på mina sommarfälgar som är 8" breda, vilket då betyder att de hamnar längre ut. Lägre ET = längre ut hamnar fälgen.
Det enda som möjligvis skulle kunna skilja är nav-storlek, men jag har otroligt svårt att tro att Volvo bytte navstorlek när faceliften kom vid 2008.

Edit 2:
Är inte Canicula en V70-fälg?
Serapis finns till V50 vet jag, väldigt lik, och snygg.
Stort tack för förklaringen @grillchipsBild

Jo alldeles säkert heter fälgarna Serapis. För de jag tittar på har suttit på en V50 07a.
Lutar starkt åt dessa fälgar

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1233110
Tack för snabbt svar @Perra83 Men de borde passa på en V50? Om jag utgår från vad @grillchips skrivit tidigare. Försöker annars hitta volvo R fälgar (Pegasus tror jag de heter), men utan större framgång att hitta några i fint skick.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1233120
FORSV50 skrev:Tack för snabbt svar @Perra83 Bild Men de borde passa på en V50? Om jag utgår från vad @grillchips skrivit tidigare. Försöker annars hitta volvo R fälgar (Pegasus tror jag de heter), men utan större framgång att hitta några i fint skick.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Det finns, men det beror ju på hur mycket du är beredd att betala.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1233133
Nu rekommenderar jag inte att köpa kopior av R-fälgarna (men 8/10 exemplar verkar vara just kopior), det dräller av dessa på allehanda facebook-sidor för Volvo och fälgar. Varierande skick förstås men där kan du definitivt hitta en uppsättning i bra skick utan att bli ruinerad.
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1233161
grillchips skrev:Nu rekommenderar jag inte att köpa kopior av R-fälgarna (men 8/10 exemplar verkar vara just kopior), det dräller av dessa på allehanda facebook-sidor för Volvo och fälgar. Varierande skick förstås men där kan du definitivt hitta en uppsättning i bra skick utan att bli ruinerad.
Just Facebook har jag letat mycket på med blandat resultat. Har hittat R fälgar för 4000 kr, finns lite kantskrap etc men i ok skick i övrigt, och där säljaren inte vet om fälgarna är äkta eller replica.

Sedan har jag hittat Canicula fälgar för ca 2000 kr och som bara har något litet märke på sig och verkar vara i fint skick.
Där känns valet ganska enkelt i och med att jag vet att jag får volvo original färgar för ca 2000 kr.

Bilden ovan på Canicula fälgen, är inte priset bestämt och jag ska få fler bilder på fälgarna. På dessa sitter det även dubbdäck på ca 6 mm eller mer (enligt säljaren. Vet dock inte hur gamla däcken är).
Är detta något att satsa på eftersom jag kommer att behöva nya 17 tums vinterdäck till nästa vinter? Eller är det lite osäkert att handla begagnade däck?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]