NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1231863
Min V50 MY06 har alltid frost och is på vindrutan vid bara någon minusgrad. Även på insidan av vindrutan bildas det frost och is. Som ikväll vid 4 minus har min bil frost både på utsida och insida av vindrutan och bilar runt om har inte detta. Vad kan detta bero på? Inte tätt vid rutan?

(förardörren har vägrat att stänga sig vid minusgrader under fyra tillfällen och detta har jag löst genom att ha motorn igång och fläktar på hög värme och full effekt i ca 10-15 min. Drygt och tråkigt som tusan).

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1231865
Några saker du kan testa/kolla på:
Fukt på golvmattorna, dvs under gummimattorna?
Skick på kupéfiltet? Nyligen bytt?
Testat med en torrboll på golvet för att se om den hittar fukt? Gör detta vid plusgrader...
Kör alltid med ac på, dvs att lampan på knappen lyser oavsett utetemperatur.
#1236238
Kolla dränering av akvariet, området runt vindrutetorkarna. Sitter förmodligen två slangar som ska leda bort vatten som samlas där. Spola med vatten på vindrutan så ser du om det blir stående och då är det ganska lätt att se var det ska rinna ner också. I de slangarna kan det samlas skräp (löv, barr etc) och då blir det stopp med följd att det rinner in vatten i ventilationssystemet. Troligen en massa fukt i kupéluftfiltret då också.
#1236652
Dörr fenomenet är inget ovanligt och relativt lätt att åtgärda, det kommer fukt i mekanismen helt enkelt.
Ta fram värmepistolen och värm upp låset i dörren (alltså det som greppar tag i låsnäsan) så att all fukt försvinner eller i alla fall tinar.
Sen bör typ vitt lithiumfett på sprayburk användas, sätt på strået och lirka in upp det där låsnäsan går in i låset.
Snåla inte men tömma en burk är onödigt, spraya uppåt neråt och lite runt omkring.
Om du lyckats så klarar det sig flera år, om inte upprepa.
#1236889
Angående frost på insidan..
Kolla i reservhjulsbaljan om det har samlats vatten där,

Kan läcka via baklyktorna samt listen till kofortluckan

Jag har problemet med frosten... jag har vatten i baljan,,, jag tycker mig känna att ena lyktan inte sitter lika hårt som den andra då det går att jickla lite med den i sidled.. har ej orkar ta tag i det bara


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]