NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robsthlm
#1231625
Hej!
Som rubriken säger så har min V50 t5 fått en 2a på besiktning pga läckage i avgassystem.
Dock behöver jag inte ombesiktiga utan får köra tills nästa besiktning 2019.

1. Kan man laga detta själv på nåt vis? Jag har tillgång till egen verkstad med lyft.
2. Om jag behöver byta ut någon del av avgassystemet, vart kan jag finna detta? Har kollat på bildelsbasen och en hel drös sidor, men ingen har något när jag fyller i mitt Regnr. Funkar någon annan modells avgassystem till min V50?

Ringde Volvo och dom skulle ha 10k för nytt avgassystem, men de måste finnas alternativ, jag behöver absolut inte ha original eller helt nya grejjer.
Hjälp en hyfsat okunnig.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1231628
Om det går att laga eller inte, på ett hållbart sätt, beror på många olika faktorer. En är tex vart på avgasystemet skadan är.
Rörbitar finns ju på Biltema om man vill kapa och svetsa och komma undan billigt, värre om det är på katalysatorn...

BSR har några system som ska passa din bil. Vet dock inte hur mycket som skiljer FWD mot AWD på dessa.
https://sv.bsr.se/produkter/sportavgass ... vgassystem
Användarvisningsbild
av grillchips
#1231721
Simon-system kostar ca 6700 för en helsats, så om du tar reda på var ditt system läcker så tar man det enkelt därifrån. Kanske räcker med en halvsats och då blir det ju ännu billigare.

Sidor med regnr-sökning kan fungera sådär mellan varven. Leta istället på märke+motor+årsmodell så hittar du definitivt mer. Blir du ändå osäker så drar du ett mail till företaget du vill köpa av och frågar om det passar din bil med regnr ABC123.
Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]