NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av addam
#1231579
Hej på er volvovänner,

Har en V50 som fick för sig att släppa en del av vänster framfjäder under körning. Som tur var så satte den sig inte i däcket.
Samma fjäder har bytts en gång innan så det är lite konstigt att den går sönder igen. Detta får mig att tro att något annat kanske också borde bytas som t ex stötdämpare.
Någon som har några erfarenheter av detta?

Det känns lätt och billigt att byta lagringarna när jag ändå är där och river och jag tänkte unna mig att byta även höger fram då den antagligen har gått lika långt som bilen ca 14500 mil.
Synd att jag inte bytte detta samtidigt som jag byte länkarmar och stag för ett år sedan.

Men hur är det med dämparna? När brukar de ge sig? Känns förbannat onödigt att riva ner allt för att få göra det igen om ett år.
Besiktningen klagade inte på något när jag var inne senast i augusti.

Brukar köpa mina delar på någon tysk hemsida typ reservdelar24 så att man får "märkesgrejer".

Tack på förhand för er input.
av dieselputte
#1231583
Har också råkat ut för fjäderbrott på vänster sida 2 gånger. Orsaken är utselutande slutkörda och tröga stödbenslager. När lagret går trögt blir det ofta fjädern som får agera "lager" genom att den tar upp vridningen. Ofta hör man då ett klonkande ljud när man kör i en liten grop, farthinder etc. Dessa vridningar orsakar på sikt utmattning av fjäderns material och då går till slut fjädern av. Det sker nästan alltid ett varv upp från botten, hade kvar min första fjäder och den andra gick av på nästan exakt samma ställe. Varför alltid vänster går sönder vet jag inte , har aldrig hört om att höger fjäder gett med sig.

Stötdämparen ser du oftast i form av oljeläckage samt att den går att pressa ihop utan större motstånd. Om du skall byta allt rekommenderar jag dig att köpa kompletta fjäderben så slipper du böket med att få till linjeringen mellan stödbenslagret och stötdämparens fläns som kläms fast i hjulspindeln. ( Kan även vara bristande linjering som orsakat ditt andra fjäderbrott)

Och givetvis byter du bägge sidor samtidigt, annars får du ojämt däckslitage.
av addam
#1231612
Hej och tack för snabb svar!
Jag är inte 100 på hur länge den vänstra fjädern suttit där sedan den blivit bytt. Bilen var inte i min ägo då. Men jag vet att man bytte topplagringen.
Jag bytte topplagringen på andra sidan efter att jag köpt bilen då jag letade klonkande. Tyckte inte att det var så svårt att linjera då(,om jag nu gjorde rätt,) så jag byter nog bara fjädrar och lager nu igen.

/Adam
av addam
#1286321
Skulle bara avsluta denna tråd med att säga att fjäderbytet gick strålande och var enkelt.
Om jag hade gjort det igen hade jag satsat på lite bättre fjäderkomprimeringsvekrtsyg. Hade någon billighetsvariant som krävde mutterknack för att det skulle gå utan att jag mördade mina armar.
Köpte delar på en tysk sida som sålde kvalitetsprodukter. :)

Bilen gick igenom besiktningen för en vecka sedan.
av Amanite
#1304841
Alltid kul med återkoppling på hur det gick!
Har själv en S40 med brusten fjäder höger bak och ett klonkande ljud som kommer då och då från bakvagnen (känns som om det kommer från högersidan) så då kanske det är nya fjädrar och fjäderbenslager som gäller för min del också?
Användarvisningsbild
av Omlott
#1307193
Tips till dig Amaniten är att om det är lika trångt för dig när du ska byta fjädrar bak på din s40 som min V50 kan man sänka ner hela fjäderskålen med en domkraft plocka ur fjädern och lägger i nya å hissar upp å skruvar fast. På min fick jag inte plats med flera olika sorters komprimeringsverktyg.
av Amanite
#1310423
Omlott skrev:Tips till dig Amaniten är att om det är lika trångt för dig när du ska byta fjädrar bak på din s40 som min V50 kan man sänka ner hela fjäderskålen med en domkraft plocka ur fjädern och lägger i nya å hissar upp å skruvar fast. På min fick jag inte plats med flera olika sorters komprimeringsverktyg.
Blir nog inlämning för min del för bytet men frågan är ju, ska man säga till att man även vill ha stödbenslagrena bytta eller är detta något de gör automatiskt när de byter fjädrar?
Användarvisningsbild
av Omlott
#1310672
Amanite skrev:
Omlott skrev:Tips till dig Amaniten är att om det är lika trångt för dig när du ska byta fjädrar bak på din s40 som min V50 kan man sänka ner hela fjäderskålen med en domkraft plocka ur fjädern och lägger i nya å hissar upp å skruvar fast. På min fick jag inte plats med flera olika sorters komprimeringsverktyg.
Blir nog inlämning för min del för bytet men frågan är ju, ska man säga till att man även vill ha stödbenslagrena bytta eller är detta något de gör automatiskt när de byter fjädrar?
Såg nu att du skulle ju byta fram...bra att jag kan läsa.. Fram är lättare.

Skulle inte lita på att dem byter. Bäst att fråga lite försynt hur dem brukar göra.

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]