NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 1000rpm
#1231024
Hej

Jag har en V50 2.0d 2009 som har börjat bete sig konstigt.
Den startar lätt vid varje försök. Men var och varannan gång så svarar den ej på gasen. Den lägger sig på ca 1000rpm och stannar där.
Dom andra gångerna så fungerar den som den ska och drar på alla växlar.
Jag har använt en vanlig obd2 läsare för att försöka få ut någon felkod och den larmar på p0299, Turbo underboost fault.

Läste om andra som haft liknande problem och dom hade hittat en vakuumslang som lossnat på högra bypass ventilen. Den hade lossnat även för mig, men problemet försvann inte när jag satte dit den. Har också gjort rent spjällhuset som var rejält kletigt.

Någon som har något tips på vad jag ska kolla?

Jag har beställt vida/dice men det dröjer nog en eller två veckor till innan jag får den.
Någon som bor i Gävle som har vida/dice och kan tänka sig att komma förbi och kolla om man får ut någon mer kod, mot en liten ersättning förstås?
#1231056
Kollade du att spjällen i spjällhuset fjädrar tillbaka som de skall ? Jag har också detta problem ibland, speciellt när det är mellan 0 och -5 ute. Hade första symtomen för några år sedan därefter har det varit lugnt , men i vinter har det inträffat vid flera tillfällen. Det räcker oftast med att starta om 1-3 ggr så släpper oftast spjället av motorns vibrationer och det går att gasa/köra normalt.

Problem med EGR kan även ge detta symtom , samt mycket svag motor som stannar när man släpper upp kopplingen. Men det är ju mest årgångarna före 2007 som haft problem med EGR.
av 1000rpm
#1231062
dieselputte skrev:Kollade du att spjällen i spjällhuset fjädrar tillbaka som de skall ? Jag har också detta problem ibland, speciellt när det är mellan 0 och -5 ute. Hade första symtomen för några år sedan därefter har det varit lugnt , men i vinter har det inträffat vid flera tillfällen. Det räcker oftast med att starta om 1-3 ggr så släpper oftast spjället av motorns vibrationer och det går att gasa/köra normalt.

Problem med EGR kan även ge detta symtom , samt mycket svag motor som stannar när man släpper upp kopplingen. Men det är ju mest årgångarna före 2007 som haft problem med EGR.
Det vänstra spjället var öppet och det fjädrande tillbaka utan problem om jag tryckte på det.
Det högra var stängt och också det fjädrade tillbaka. Däremot så kärvar det lite i början när man öppnar det, verkar lite slitna på dom första kuggen.
Men kan det vara orsaken och felet till att den larmar på turbo underboost? Kommer din bara upp i 1000rpm också när du har problem?

Som jag förstått det så kan man koppla ur kontakten till EGR ventilen och om problemet kvarstår så är det inte EGR som är problemet. Så det har jag provat.
#1231087
Min brukar hamna på 900-1100 rpm, ingen respons på gas , hackar typ som den går på 3 cylindrar, stannar ibland och det beror på att ett av spjällen blockerar lufttillförseln då det felaktigt fastnar, därav ingen gasrespons. Man skall tydligen kunna putsa försiktigt på spjällets kant så att det rör sig lättare. Slitna kuggar är i regel orsaken till problemet, någon här på forumet som tog ut den lilla kuggstången i vakuumventilen , vände den 180 grader och slipade nya kuggar med en Dremel, någon satte dit en bit gummislang från en cykel.


Grundorsaken kan vara att någon dragit åt slangklämmorna ,som omsluter luft slangarna vid spjällhuset, för hårt så spjällhusets plaströr deformerats, dvs ej runt, lite elliptiskt.
av 1000rpm
#1231099
Okej, det låter som att din beter sig lika som min.
Då ska jag testa om det går att göra något åt dom slitna kuggen. Annars blir man väl tvungen att skaffa ett nytt spjällhus helt enkelt.
Tack för dina tips :)

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]