NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1231190
Läste ikväll ut felkoder mha Vida Dice. Den enda felkod jag har som var aktiv var:
CPM-4101 Auxiliary heater Too many unsuccessful attempts

gissar att det är pga den felkoden som min bränslevärmare inte fungerar, men den gav ju inget att gå på beträffande ryckningarna i bilen.

Beträffande sotfläcken på marken bakom bilen, kan det komma sig av ett partikelfilter som börjar bli fullt?
#1231642
Ja, eller då ser du vilket värde ECU ser för laddtryck ;). Gällande sotet på marken jan det väl tyda på att partikelfiltret inte fungerar som det ska, men äldre dieslar utan partikelfilter sotar ju inte nämnvärt om man inte pressar på...
#1238081
När jag tankade bilen förra lördagen passade jag på att fylla på med en flaska Diesel injektor cleaner som jag köpte på macken. Har kört ca halv tank sedan dess och hör och häpna, sedan igår på väg hem får jobbet så rycker inte bilen längre. Tog en sväng idag med, ca 60 minuter på motorväg och inte en ryckning i bilen på någon växel eller varvtal. Kan det ha varit så att det var spridarna som behövde en ”rengöring” och att skakningarna berodde på det?
#1314094
Sedan någon månad tillbaks har bilen börjat rycka på nytt. den har ryckt mest på 4an o 5an mellan 1600-2000 varv. I går bytte jag motorolja i bilen, och idag har bilen gått som en klocka, inte en ryckning på ca 2 timmars körning...

På vilket sett kan motorolja påverka motorn, har jag ngt läckage som medför att olja kommer in i förbränningen???

Kan även nämna att sedan senaste oljebyte för ca 6 månader sedan så har oljenivån ÖKAT något lite på stickan.
#1314098
När du byter olja så innebär det att du tar bort avlagringar och andra orenheter samtidigt som du tillsätter ett nytt tvättmedel ( = olja). Så det kan ju vara en bidragande sak till att saker bättrar på sig.
Jag skulle nog göra ett försök att byta snart igen, efter ett par hundra mil, för att få bort än mer skit (byta filter då också såklart) så att motorn blir helt uttvättad.
Då även passa på att kolla nivån extra noga flera gånger i början så du får ett stadigt referensvärde och sedan kolla efter ett tag för att se om det stiger eller inte.
Min personliga åsikt som halvamatör.
#1314357
Låter lite som om den ständigt försöker rengöra partikelfiltret. Diesel kan då tränga ner i motoroljan. När oljenivån blir för hög kan diesel-oljan tränga in i förbränningsrummet och motorn skenar.

Kolla ved den drar momentant och försök lista ut om den regenererar partikelfiltret hela tiden.
Om så är fallet skulle jag försökt hjälpa motorn med detta.
#1345801
Så då var det dags för återkommande/nya "problem" på min V50 1,6D -09.
1) Bilen rycker återigen enligt beskrivningen ovan, dvs på 4an o 5an mellan 1600-2000 varv
2) Bilen ryker (svart/grå rök) vid acceleration
3) vid start av bilen så luktar det diesel inne i kupén.

Jag har sedan i somras renoverat dieselvärmaren/bytt packningar i densamma.
Jag har vidare för ca 1 månad sedan bytt partikelfilter, samt bytt motorolja/filter.

Röken skulle, enl. vad jag googlat mig till, kunna förklaras med luft-läckage efter turbo?!
Ryckningar/diesellukt i kupén, skulle det kunna bero på läckande spridare? Och skulle även den kraftiga röken vid acceleration kunna förklaras av trasiga/läckande spridare? Kan det vara spridarna som är roten till allt ont?

Hur felsöker man spridarna? Kan det göras utan speciell utrustning eller är det verkstad som gäller?

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]