NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1230698
Hallå, min mor var i Jönköping igår, och efter 3 mil ringde hon och sa att oljetryckslampan? lyste, hon stannade så fort den började lysa och stängde av motorn, bad henne gå ut och kolla oljan, inte en droppe på oljestickan, hon ringde bärgare och jag åkte dit, när jag kom dit var det olja på motorfästet, motorkåpan, samt i motorrummet typ överallt.

Kollade oljan och det var inte en droppe.

Oljan är nyligen bytt, drog oljepluggen med 20nm enligt instruktionsboken, drog oljefiltret med handkraft, inte heller där har det läckt.

Såg att det var klegg i oljepåfyllningsröret, tänkte dock inte på om det var kvar igår, kan det vara igensatt vevhusventilation eller vad tror ni?

Kan tillägga att det varit problem med vibrationer sen innan.

Nu står bilen på Nybergs i Jönköping så de lär nog kolla på den idag, har ni några teorier?
#1230714
TommyP86 skrev:Kallt? Kan tänka mej frusen vevhusventilation. Mycket korta (under 10 mil) körningar? Det bygger på med kondens. Fungerar dieselvärmaren som den ska?
Jo det är mycket möjligt, tror också på det... Kan nån skada ha skett?

Dieselvärmaren fungerar förutom på direktstart, annars går den.
#1230726
Hiphoppucko skrev:
Oljan är nyligen bytt, drog oljepluggen med 20nm enligt instruktionsboken, drog oljefiltret med handkraft, inte heller där har det läckt.
där har du nog svaret det är väll insatsfilter på den ? det brukar inte gå att "dra för hand" du behöver en hylsa å ett handtag
#1230731
mattsson81 skrev:
Hiphoppucko skrev:
Oljan är nyligen bytt, drog oljepluggen med 20nm enligt instruktionsboken, drog oljefiltret med handkraft, inte heller där har det läckt.
där har du nog svaret det är väll insatsfilter på den ? det brukar inte gå att "dra för hand" du behöver en hylsa å ett handtag
Jo använde hylsa och spärrskaft, tog i ungefär som ett tändstift, lite hårdare.

Vi tar hem bilen imorgon, kan man tro att den startar med ny olja?
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]