Värmaren är troligen nedsotad, den kan bli bättre om du tar "DirektStart" och lar den brinna tills den stänger ner sig (ca 1 timme) repetera 2-3 gånger uppvärmning med avkylning i mellan. (koppla på en batteriladdare...)
Vill den inte gå så långt , kan det vara fel i styrdonet som får fläktmotorn att stanna efter ett tag.
Kommer den aldrig riktig i gång, så är den så nedsotad att man måste renovera/byta.
Kan du leva utan värmaren ett tag, ryck säkring F21 i motorrummet.
Om man vill vara snäll med värmaren vid korta resor, och ha det lite mera bekvämt vid längre, montera ett relä efter säkring F21 och en strömställare inne i bilen.
Röd kabel från F21 till värmaren kapas, reläet kopplas med 87b (inte 87a) mot värmaren, och pol 30 mot säkringen, så att Timer också får starta upp värmaren om så önskas, även om man glömde att ställa om brytaren i rätt position . (i så fall vid Timer, kom ihåg att ställa brytaren så värmaren inte blir direkt avbruten, när du tänder bilen)
Reläets punkt 85 till jord, och 86 till brytaren, som monteras på lämplig ställe inne i bilen, brytaren får matas med 12V exempelvis från Cigg-uttag)