NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LindgrenV40
#1228870
Tjena
Någon som vet hur? Instruktionsboken berättar endast om direktstart och timer. Allt står på off men värmaren startat trotts allt.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1228876
Det går inte att helt stänga av värmren i dessa bilar.
De startas per automatik under en viss temperatur, vad man än tycker om det.
I tex V60 går de att ställa på off/av, så de inte startas vid kortare körsträckor.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1228884
LindgrenV40 skrev:Så hur löser vi problemet att värmaren ryker och luktar varje gång vi kör bilen (kör mest korta sträckor)

Kan man dra säkringen till den?
Det kan kanske vara ett alternativ, men det kommer gå ut över motor- och kupévärmen när det är kallt eftersom den hjälper till att få upp och hålla värmen under färd.
Ryker den så mycket kan det kanske vara läge att se över dess funktion och åtgärda eventuella fel som orsakar röken.
Sen är inte diesel det optimala om man kör korta sträckor..
av LindgrenV40
#1228888
Tack för dina svar.
Att byta bil är inte direkt ett alternativ just nu.
Denna har dock varit inne på verkstad och rykandet började efter att verkstaden bytte bränslefilter i bilen (påstår dem).
Efter andra inlämning landade slutsumman på 500kr för felsökning utan åtgärd.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1228892
LindgrenV40 skrev:Tack för dina svar.
Att byta bil är inte direkt ett alternativ just nu.
Denna har dock varit inne på verkstad och rykandet började efter att verkstaden bytte bränslefilter i bilen (påstår dem).
Efter andra inlämning landade slutsumman på 500kr för felsökning utan åtgärd.
Det kan vara så att den har samlat på sig diesel som inte har hunnit brännas ur pga korta körsträckor.
Till slut får den mörjlighet att köras under en längre tid, vilket gör att den börjar ryka när överskottet av diesel ska eldas upp.
Sen kan det ju vra fel inne i värmaren, sprucken brännkammare eller något annat som orsakar röken....
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1228944
Värmaren är troligen nedsotad, den kan bli bättre om du tar "DirektStart" och lar den brinna tills den stänger ner sig (ca 1 timme) repetera 2-3 gånger uppvärmning med avkylning i mellan. (koppla på en batteriladdare...)
Vill den inte gå så långt , kan det vara fel i styrdonet som får fläktmotorn att stanna efter ett tag. Kommer den aldrig riktig i gång, så är den så nedsotad att man måste renovera/byta. Kan du leva utan värmaren ett tag, ryck säkring F21 i motorrummet.

Om man vill vara snäll med värmaren vid korta resor, och ha det lite mera bekvämt vid längre, montera ett relä efter säkring F21 och en strömställare inne i bilen.
Röd kabel från F21 till värmaren kapas, reläet kopplas med 87b (inte 87a) mot värmaren, och pol 30 mot säkringen, så att Timer också får starta upp värmaren om så önskas, även om man glömde att ställa om brytaren i rätt position . (i så fall vid Timer, kom ihåg att ställa brytaren så värmaren inte blir direkt avbruten, när du tänder bilen)
Reläets punkt 85 till jord, och 86 till brytaren, som monteras på lämplig ställe inne i bilen, brytaren får matas med 12V exempelvis från Cigg-uttag)
av KenZoo
#1231193
Kan man plocka delar från annan värmare bara sådär eller måste det matcha med nummer och sånt?
( delarna kommer självklart från samma modell )

Syftar mest på styrdonet till fläkten.
Har hittat komplett värmare med allt för under tusenlappen.
av rikardsson
#1275599
jiha1968 skrev: sön 28 jan 2018, 17:35 Värmaren är troligen nedsotad, den kan bli bättre om du tar "DirektStart" och lar den brinna tills den stänger ner sig (ca 1 timme) repetera 2-3 gånger uppvärmning med avkylning i mellan. (koppla på en batteriladdare...)
Vill den inte gå så långt , kan det vara fel i styrdonet som får fläktmotorn att stanna efter ett tag. Kommer den aldrig riktig i gång, så är den så nedsotad att man måste renovera/byta. Kan du leva utan värmaren ett tag, ryck säkring F21 i motorrummet.

Om man vill vara snäll med värmaren vid korta resor, och ha det lite mera bekvämt vid längre, montera ett relä efter säkring F21 och en strömställare inne i bilen.
Röd kabel från F21 till värmaren kapas, reläet kopplas med 87b (inte 87a) mot värmaren, och pol 30 mot säkringen, så att Timer också får starta upp värmaren om så önskas, även om man glömde att ställa om brytaren i rätt position . (i så fall vid Timer, kom ihåg att ställa brytaren så värmaren inte blir direkt avbruten, när du tänder bilen)
Reläets punkt 85 till jord, och 86 till brytaren, som monteras på lämplig ställe inne i bilen, brytaren får matas med 12V exempelvis från Cigg-uttag)
Har ni något förslag på lämpligt relä och brytare så det ser snyggt ut?

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]