NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1227556
Hejsan, våran v50 som har gått drygt 16000 mil har börjat vibrera vid både tomgång och runt 1500 varv, vid både belastning och utan belastning.

Man känner rycken i kopplingspedalen och ratten, samt den vibrerar mer på 2:an och 4:an.
Det är inte de klassiska "för hög växel vibrationer" utan det är större och djupare vibrationer.

Kan det vara ett motor eller växellådsfäste? Eller nåt annat?

Tack på förhand!
#1229864
mattsson81 skrev:Går motorn Rent ? dvs på alla cylindrar ? kollat under huven om allt ser ok ut?
Svänghjul som är dåligt kanske
Ja det verkar det som, det är inte misständningsvibrationer utan mer obalans på vissa varvtal, låter som den går på alla, inga felkoder eller felmeddelanden, allt under huven ser ok ut, oljan håller sig på en bra nivå, hur vet man om det är svänghjulet?
#1230486
Har liknande symptom på min V50 1,6D -09. Jag noterar att bilen börjat vibrera på växlarna 3, 4, 5 från 1200 till 1600 varv..
Funderar på om det kan vara bränslefilter eller partikelfilter som börjar bli igensatta? Vad tror ni om det?
Ngt som kanske talar emot den teorin är att vibratationerna försvinner på högre och lägre varvtal?
#1230565
roggabear skrev:Har liknande symptom på min V50 1,6D -09. Jag noterar att bilen börjat vibrera på växlarna 3, 4, 5 från 1200 till 1600 varv..
Funderar på om det kan vara bränslefilter eller partikelfilter som börjar bli igensatta? Vad tror ni om det?
Ngt som kanske talar emot den teorin är att vibratationerna försvinner på högre och lägre varvtal?
Låter som samma för mig, förutom att det inte är på 4ans växel, då borde det väl vibrera på högre varv också?
#1230674
Hiphoppucko skrev:
roggabear skrev:Håller med, men tänkte iallafall kolla de delarna. Hoppas få tillgång till Vida Dice nu i veckan och hoppas på lite vägledning efter det.
Önskar dig lycka till!
Detsamma!
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]