NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maent
#1225949
Har ett lite småjobbigt problem med min V50. Blir inte av med felkoden ECM 250A, Long term fuel trim, Upper level.

Bakgrund:

Köpte bilen i augusti, BSR-chippad till 180hk.
Motorlampa börja lysa till och från efter en vecka. :lol: Går lite ryckigt vid gaspådrag.
Volvo-original service. Felkod försvann 1 dag. Återkom igen.
Byter bränsletrycksgivare (förbrukning gick ner från 0,9 l/milen till 0.76 l/milen). Felkod försvann 2 dagar. Återkom igen.
Tar bort BSR-chippning. Felkod försvann 1 dag. Återkom igen.
Köpte felkodsläsare, raderat felkod. Återkom igen. Nollat batteriet. Återkom igen.
Spolarvätskepump slutade fungera. Satte in en ny. Batteri gav upp. Endast 15% kvar. Satte in ett nytt. Felkod försvann 2 dagar. Återkom igen.
(Kör ganska ofta korta sträckor, förmodligen varför batteriet dog)

Jag upplever att bilen går mycket bättre efter att jag bytte bränsletrycksgivaren. Inte alls lika ryckigt.
Jag misstänker ju att nånting har fuckat upp pga BSR-chippningen. Var bör man leta härnäst?
Har hittat lite trådar där de tar upp bl.a. defekt luftmassemätare, vakuumläckage, högt bränsletryck m.m.
Är ingen bilmänniska direkt men kan tändstiften va något att kika på? (vill ha en billig lösning :D)

Ska in på besiktning i övermorgon och lär ju få en fet 2a, så jag behöver nog åtgärda felet ganska snart innan jag får körförbud :(

Tacksam för svar!
av Maent
#1227578
Driftarn skrev:Kolla vevhusventilationslangen mellan oljefilterhuset och toppen på motorn, vanlig att den går av och drar tjuvluft.
Kollat slangen nu, den va hel och tät :( Någon annan idé om vad det kan vara?
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]