- ons 31 jan 2018, 23:19
#1229756
Kanske ska göra ett ryck och undersöka oljereturen lite noggrannare. Videon visade ju även ganska tydligt hur DPF demonteras så det kanske kan vara värt att plocka ner filtret och skicka iväg på test/rengöring.
Kombimannen skrev:Riktigt bra och informativ video. Tack gör länken.roggabear skrev:Då jag precis bytt turbon, visserligen till en Beg. Men ändå, så känns det lite långsökt att jag har samma problem med oljeöverdrag även i denna. Jag kontrollerade även oljereturen från turbon ( som väl är inringad i bif. foto) och slangen som sitter kopplad där var istort sett helt torr. Kan det vara problem med oljereturen, som isåfall leder till att mer och mer olja pumpas in i turbon men den kommer inte ut någonstans, skulle det isåfall leda till att olja trängs ut i förbränningen?Flera turbosäljare rekommenderar att man byter oljeslangar till turbon om man sätter in en ny turbo då dessa ofta koxar igen på 1.6 hdi motorn.
Ett annat vanligt fel på dessa motorer är att oljesumpen också sätter igen. Här är en video (samma motor/turbo som i volvo) https://youtu.be/HzTtrGLEGOg
Kanske ska göra ett ryck och undersöka oljereturen lite noggrannare. Videon visade ju även ganska tydligt hur DPF demonteras så det kanske kan vara värt att plocka ner filtret och skicka iväg på test/rengöring.