mattsson81 skrev:Det är normalt med lite oljedimma i slangarna på dom motorerna. tycker din gamla turbo ser "normal ut" ovanligt torr
men om oljeförbrukningen sjönk efter bytet så var den dålig.
om oljeförbrukningen är densamma så har du troligen fel någon annan stans. typ kolvringar ventiltätningar.
ang oljereturen så är det nog inte där du har problemet men vist om man glömt en plugg eller papperstuss i hålet så det är blockerat så kan man mycket riktigt skjuta in olja via "tätningarna" i turbon.
på returen måste det va fritt flöde ut ur turbon. annars finns risk för blårök
att det är torrt i returröret tyder på att oljan redan runnit ner i sumpen eller att det inte kommer någon olja dit. gissar dock på att oljan runnit ner i sumpen. annars har nog han som bytte snurran hatt en dålig dag :)
om jag inte blandar ihop motorerna så har du en anslutning på ventilkåpan som ansluter i röret mellan luftfilter å turbo efter luftmassemätaren. även på en frisk motor brukar det va lite oljesöl här som åker in i turbon å hamnar i rören.
men detta ökar naturligtvis med ökat slitage på motorn.
Mycket intressant info
mattsson81, stort tack för det. Ett par följdfrågor:
Någon oljeförbrukning hade jag inte märkt av, jag behöver aldrig fylla på mellan servicetillfällen, 1 ggn per år, ca 1500-2000 mil mellan service, så om det har blivit ngn skillnad vet jag inte.
Är det anslutningen som är inringad och markerad med 1, i bif foto du syftar på som går från ventilkåpan och ansluter mellan luftfilter och turbo efter lmm? Är det vevhusventilationen som kommer ut i det röret och som oljedimman kommer isåfall kommer ifrån?
Går rör/slang nr2 i fotot till laddluftkylaren?
Vad är nr3 för något? Är en ventil tycker jag det ser ut som när jag skruvar bort slangklämman och kikar?
Det du skriver mattsson81 om att det är normalt med oljedimma i slangar/rör på denna motor gör att jag misstänker att ett byte av turbo aldrig var nödvändigt. Verkstaden i Sundbyberg som kollade på bilen och sade att de konstaterat att turbon sprutar in olja i förbränningen och att därför turbon behövde bytas, baserade det på att de fann olja i röret när de lossat den högra slangklämman vid nr 3 i bilden. De sade att här ska det vara snustorrt, och absolut inte finnas ngn fuktig olja, och eftersom de fann olja där så var de övertygade om att turbon behövde bytas. Och de rekommenderade även byte av intercooler/laddluftkylare samt partikelfilter.
Jag skruvade i helgen loss rören/slangarna 1,2,3 och konstaterar att det är oljigt i samtliga dessa rör på nytt, och blev därför fundersam på om det var ngt annat fel än turbon, alternativt att även den beggade turbo som verkstaden bytte till, även den var trasig. Men om det stämmer som du skriver att det inte är ovanligt med oljedimma i dessa rör, så blir jag nu istället små irriterad över att det kanske inte var ngt fel på min ursprungliga turbo och att jag har kastat 9000 SEK i sjön...
InkedIMG_0621_numrerad3.jpg (339.27 KiB) Visad 3518 gånger