NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1224278
Hej!

Har en V50 från 2010 som snart gått 17000 mil. Den har varit inne på verkstan i dagarna och fick dessvärre lite dåliga nyheter. Det läcker olja och man tror att det endera är från packboxen till främre vevaxeln eller packningen kring oljepumpen. Så man föreslår att byta ut dessa samt att även byta ut kamrem, rem till generatorn och brytrulle. Detta kommer gå på ungefär 12 000.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Bita i det sura äpplet och hosta upp pengarna eller försöka sälja och titta efter något annat. Så, lite vänskapliga råd? Vad bör jag göra och vad talar för de olika alternativen?

Har även förstått att man ofta även byter kopplingen när man byter packboxen då man ändå redan rivit det mesta. Bör jag i så fall även be dom att byta kopplingen? Någon som vet på ett ungefär vad mellanskillnaden är som man sparar på att byta kopplingen då den redan är nedplockad kontra att göra det någon gång i framtiden?
#1224282
Men är inte främre packboxen på motsatt sida motorn mot kopplingen? Isåfall är det nog ingen besparing att byta koppling om det inte är något fel på den som sitter...
#1224296
frasse4 skrev:Men är inte främre packboxen på motsatt sida motorn mot kopplingen? Isåfall är det nog ingen besparing att byta koppling om det inte är något fel på den som sitter...
Öhm, jag är inte 100. Men har för mig att jag läst detta i andra trådar. Kanske någon annan som vet säkert?
Perra83 skrev:Är det en Volvoverkstad eller någon annan som du har fått prisförslag av?
Japp, Nybergs bil i Jönköping. Brukar kontakta dom och blir alltid bra bemött där.
#1225047
du kan få hur mkt svar som helst frågan är tycker du det är värt det? ska du ha bilen några år till?
i slut ändan bestämer ju du själv dock sälja bilen i det skicket så får du ju inte så mkt för den kanske om du rääknar i det
jag kostade på min v50 05 gått 24 ny generator inkl byte på volvo 7800 kr men å andra sidan har min bil nått botten och inte värd så mkt men jag gjorde det för den får va kvar i min ägo ca 1 år till sen blir det byte till en ny bil men ska du ha den ett tag till så ja varför inte ta den kostaden och ja har dom ändå alt nere om det är på baksidan så spar man en del på byta koplingen i kostnad i arbetstid ja men det låter som det är på på framsidan du har läckan eftsom dom vill byte mer grejer där när dom höl på
#1225190
Är i liknande sits jag med. Min V50 1,6D 2010 som gått 13000 mil bärgades till verkstadsindustrin torsdags och fick beskedet att turbo + partikelfilter behöver bytas pga. att turbon drar in olja i motorn. Kostnad ca 30000kr på bilia, har fått offert på ca 17500kr på annan verkstad. Kommer försöka jaga rätt på delar på nätet sen får icke-bilia verkstaden byta dem åt mig.

Som ngn tidigare skrev, ska du ha kvar bilen så kan det ju vara värt att kosta på reparationen, och den blir kanske svårsåld om det inte fixas samt att det blir nog till att pruta mer än kostnaden för reparation. Men det kan ju vara värt att kolla runt med andra verkstäder för att få offerter att jämföra med.

Bilen är väl värd en del mer än vad rep. kostar?
#1225216
sir88alex skrev:
frasse4 skrev:Men är inte främre packboxen på motsatt sida motorn mot kopplingen? Isåfall är det nog ingen besparing att byta koppling om det inte är något fel på den som sitter...
Öhm, jag är inte 100. Men har för mig att jag läst detta i andra trådar. Kanske någon annan som vet säkert?
Främre packboxen och kopplingen sitter i varsin ände av motorn och har inget med varann att göra.
#1225368
Jag har nog blandat ihop koppling med växellåda.. Växellåda stämmer väl bättre?

Jag kommer att reparera bilen. Som det har skrivit så har jag landat i att bilen lär bli svårsåld i det skicket som den är nu och då är faktiskt bästa alternativet att reparera den oavsett om jag tänkt sälja eller inte.

Tack för era tankar! :)
#1225392
Är det en femcylindrig?
Jag hade en gång en T5 2004, som också verkade läcka från veven. Herrejösses-mycket. Det visade sej vara en icke använd gänga på oljetråget, väldigt nära vevaxeln/oljepumpen som helt plötsligt läckte mycket när bilen var igång. Tätades med en tätningsring och en bult. Har tyvärr inget bild på var exakt. Var inte jättemycket på remmen då, men lite, behöver inte va samma för dej men för 12000 kan det vara värt att nämna iaf

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]

Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]