NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1223767
Hej,

Jag har bekymret att min bil säger "Motorsystem - Service erfordras" när jag gasar ut på motorvägen. Spelar ingen roll om jag accelererar snällt eller varvar den lite högre. Det som jag ser som udda är att det bara kommer vid kallstart. Jag kan köra i stan utan att varning kommer, även vid kallstart, när jag alltså inte kör högre hastigheter. Har jag haft dieselvärmaren igång alternativt att den står i varmgarage, eller att temperaturen inte är lägre än någon minusgrad, går det också bra.

I torsdagskväll satt jag i mitt kalla garage, nollade alla felkoder med VIDA, och körde iväg. Fick upp felmeddelandet, som slocknar efter ett par kilometer, och läste av igen. Då har bilen satt felkoden ECM-2002 Partikelfälla felaktig signal. -7 den kvällen ungefär.

Igår var jag till mitt varma garage, där bilen stått över helgen, nollade felkoderna igen, och tog en tur på 3-4 mil. Nu var det "bra förhållanden", bilen hade stått varmt, det var runt nollgradigt. Dieselvärmaren gick inte igång på grund av för låg bränslenivå. Tankade och drog upp den i 100 km/h på fyran (detta är tillräckligt för att reta motorn till "Motorsystem - Service erfordras" vid kallstart). Åkte tillbaka till garaget, läste av, men inga felkoder hittades. Har alltså inte heller fått upp meddelandet "Motorsystem - Service erfordras" heller.

Partikelfilter är nyligen bytt. Tryckreglerventil byttes samtidigt. Det var i höstas, för kanske 400 mil sedan. Slangarna från tryckreglerventilen är av gummi och vad jag kan se så ser de ok ut. Mjuka, utan sprickor. Dock ingen utförligare inspektion gjord.

Är det någon som har något förslag? Ska jag byta tryckreglerventilen igen? Eller är det slangarna som är boven i alla fall? Läst något om fukt som kryper upp, och det skulle i så fall vara anledningen till att det bara spökar när det är kallt? Att det fryser och orsakar stök. Men för mig förklarar det inte varför den gick utan att sätta några koder igår, när den fått värma upp. Ska tilläggas att bilen går som en klocka i övrigt, man känner igen skillnad på körningen om den varnar eller ej.
#1223927
V50Tdiesel:
Nja, här är en sak som förbryllar mig. När jag kollar räknaren i Vida så säger den är det är drygt 2000 mil sedan. I den vevan byttes additivtanken då additivpumpen givit upp, men inget byte av DPF. Bytet av DPF gjordes alltså för ungefär 400 mil sedan, ska jag nolla räkneverket nu eller ställer det till bekymmer? Att verkstaden som bytte inte gjorde det, kan det ha orsakat problem med mitt nya filter?
#1223945
Bilen har enligt VIDA regenererat, och enligt räkneverket så är det ju inte dags för byte fören om drygt 9000 mil. Tänker jag fel om anvisningen från Hova.com är för de som har +12000 mil på sin räknare och därmed har överskridit gränsen, då man normalt byter filter?
#1224157
Naturligtvis ska räknaren ha nollats oavsett när filtret byttes senast, det jag menar är, bör det ha någon betydelse för bilen i mitt fall? Om jag minns rätt så tyckte VIDA att bilen även då hade regenererat (innan bytet av DPF), men den hade enligt verkstaden aldrig lyckats, då slangarna från additivtanken var totalt igensatta, och inget additiv kunde ha tillsats, trots byte av tanken på Volvoverkstad. Resultatet då var ju att filtret var fullt, så kanske bilen tror att något är galet i alla fall.
Bruten fjäder framvagn

Hadde igår min nyköpta V90 CC på […]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]