NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1223487
Min baklucka väljer ibland att inte öppna sig. När jag tar i handtaget Å bara "tickar" det till ibland och luckan öppnas inte. Sen ibland fungerar bakluckan felfritt. Har pågått så här i några månader.

Någon som har råkat ut för detta? Vad kan det bero på och kan det finnas en enkel lösning?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1223506
Hej !

Jag skulle gissa på strömbrytaren , en mickrobrytare som sitter i handtaget . Finns att beställa på de flesta elektronikfirmor typ elfa mm.
Finns åxå en tidigare tråd här om detta. Jag hade själv det felet , med dålig kontakt i brytaren ibland ( dom kan bli sån )
Att fixa / byta brytare är enkelt, bara att skruva lös handtaget, sedan kan du stänga luckan och kortslutna brytaren , då bör luckan öppnas varje gång.

Lycka till !

Med vänlig hälsning, ht
#1223559
Tja!

Samma huvudvärk för 1,5 år sedan. Hos mig var det kabelbrott inne i den "gummiböjen" som går mellan chassi och bakluckan. Den nötts väl ut efter X-antal lucköppningar :)

Min började också strula med att varannan öppning fungerade osv, sen dog helt och hållet. Lösningen för mig var att köpa en helt ny kabelhärva och dra om allt...

Tips är att fixa detta innan den havererar helt. Nu har du ju en kombi, men var minst sagt ett h-lvete att fixa detta på min S40 :twisted:

Här är tråden där jag fixade detta => viewtopic.php?f=31&t=125527
#1223734
hockeytok skrev:Hej !

Jag skulle gissa på strömbrytaren , en mickrobrytare som sitter i handtaget . Finns att beställa på de flesta elektronikfirmor typ elfa mm.
Finns åxå en tidigare tråd här om detta. Jag hade själv det felet , med dålig kontakt i brytaren ibland ( dom kan bli sån )
Att fixa / byta brytare är enkelt, bara att skruva lös handtaget, sedan kan du stänga luckan och kortslutna brytaren , då bör luckan öppnas varje gång.

Lycka till !

Med vänlig hälsning, ht
Låter ju enkelt om det skulle vara microbrytare.. Borde jag ju kunna fixa själv utan allt för många gråa hårstrån.. Bild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1223736
lindvalll skrev:Tja!

Samma huvudvärk för 1,5 år sedan. Hos mig var det kabelbrott inne i den "gummiböjen" som går mellan chassi och bakluckan. Den nötts väl ut efter X-antal lucköppningar :)

Min började också strula med att varannan öppning fungerade osv, sen dog helt och hållet. Lösningen för mig var att köpa en helt ny kabelhärva och dra om allt...

Tips är att fixa detta innan den havererar helt. Nu har du ju en kombi, men var minst sagt ett h-lvete att fixa detta på min S40 :twisted:

Här är tråden där jag fixade detta => viewtopic.php?f=31&t=125527
Fasen låter mycket tuffare och jobbigare om man måste göra detta arbetet för att få bukt med bagageluckan.. Tack för infon!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1224552
Tänkte att jag ställer frågan igen. Är det någon som vet om ett bakluckehandtag på V50 från låt säga 09 skulle passa på min V50 som är en 06a? Tänker på faceliften som kom 08, där vet jag att det skiljer sig en del mellan facelift och pre facelift på rätt många delar och detaljer.

Eller är det helt enkelt enklare att köpa en ny microbrytare och fortsätta att använda det befintliga bakluckehandtaget?

Tack på förhand!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1224564
FORSV50 skrev:Tänkte att jag ställer frågan igen. Är det någon som vet om ett bakluckehandtag på V50 från låt säga 09 skulle passa på min V50 som är en 06a? Tänker på faceliften som kom 08, där vet jag att det skiljer sig en del mellan facelift och pre facelift på rätt många delar och detaljer.

Eller är det helt enkelt enklare att köpa en ny microbrytare och fortsätta att använda det befintliga bakluckehandtaget?

Tack på förhand!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Du köpa köpa hela bakluckahandtag och sen byta ut bara knappen. Så gjorde jag på min ( Rätta mig om jag har fel )

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1225065
V50Tdiesel skrev:
FORSV50 skrev:Tänkte att jag ställer frågan igen. Är det någon som vet om ett bakluckehandtag på V50 från låt säga 09 skulle passa på min V50 som är en 06a? Tänker på faceliften som kom 08, där vet jag att det skiljer sig en del mellan facelift och pre facelift på rätt många delar och detaljer.

Eller är det helt enkelt enklare att köpa en ny microbrytare och fortsätta att använda det befintliga bakluckehandtaget?

Tack på förhand!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Du köpa köpa hela bakluckahandtag och sen byta ut bara knappen. Så gjorde jag på min ( Rätta mig om jag har fel )

Tack! Verkar tämligen enkelt. Men om jag vill byta ut hela bakluckehandtaget (som på bilden) och då passa på att få en baklucka med V O L V O istället för VOLVO? Passar då ett handtag från t.ex MY09 till min MY06? Bild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]