NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggabear
#1223130
Hej, bytte partikelfilter inkl påfyllning additiv april 2016. I jan 2017 konstaterade Bilia att nivå på additiv var låg 1/15 och ny påfyllning utfördes (hade då kört ca 1500 mil sedan partikelfilterbytet). Har nu motorlampa tänd igen och läser ut felkoder som pekar mot partikelfiltret igen (har kört ytterligare ca 1000 mil sedan senaste påfyllning av additiv.

Misstänker ev att additiv är slut pånytt och skulle gärna vilja kontrollera nivå på egen hand. Vad behöver jag för utrustning för att kunna läsa ut värde på nivå i additivtanken? Gärna tips på var utrustningen lämpligast köpes ifrån, tack.
Vore bra om jag även kan fylls på och nolla nivågivare med instrumentet.
av Puttemjuk
#1223185
Hej,
Additivet borde fyllts på när de bytte partikelfilter eller vid tidigare service.

Enklast är om du har tillgång till VIDA/Dice, där kan du se hur mycket additiv det är kvar i tanken. Man kör ett test, där motorn startas om tre gånger och Vida läser ut hur mycket det är kvar i tanken. Men om det fylldes på i 2016 så borde den räcka några år till, med tanke på din körtsträcka.

Vad säger de felkoder du läst ut? Någon specifik del av partikelfiltersystemet, eller säger den att additivet är lågt?
av roggabear
#1223352
felkoderna jag kan läsa ut nu (med felkodsläsare från kjell o Company) är
P242F
P2458
dessa pekr på partikelfilter, men är osäker på exakt vad de innebär

anledningen till att jag misstänker additivtaken finns beskriven i min tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15

kort sammanfattat, jag har haft problem med att bränslefiltret blivit igensatt och fått bytas ett flertal tillfälen under de senaste 2 åren, jg bytte dessutom partikelfilter i April 2016 och verkstaden som utförde det arbetet ska också ha fyllt på additiv, och i Januari 2017 (1500 mil efter byte av partikelfilter) konstaterade Bilia att additivtanken var tom och behövde fyllas på igen. Min misstanke är att additivtanken töms för fort (felaktig dosering?) och att detta orsakar att bränslefilter sätts igen med täta mellanrum samt att detta leder till att Partikelfilter larmar.

Skulle därför vilja börja med att kolla nivå i Additivtanken. Kan man köpa Vida/Dice till överkomlig peng någonstans? (har förutom min V50 även en V40 årsmod 2015 och inser att ha möjlighet att läsa felkoder och göra enklare felsökning kommer jag nog ha behov av...)

dessutom när jag idag försökte starta V50n så ville den inte hoppa igång. den har stått stilla i ca 1 vecka. den bara klickade och instrumenten i instrumentpanelen blinkade bara när jag vred på nyckeln.
kollade därefter batteriet och jag har 11,3 V i batteriet så det bör väl inte vara problemet?
av mickejohan
#1223745
Då är batteriet tomt. Hittade en tabell som visar spänningen som ett mått på batteriets laddningsgrad.
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
av roggabear
#1224060
Tack. Jag laddade bilen igår kväll och nu startar bilen. Men den ryker väldigt mycket och det blev alldeles svart på marken under avgasröret. Felkoderna kvarstår.

Frågan är om jag ens törs köra bilen till verkstad eller om jag måste ringa bärgare?
D3901D54-013C-41C7-BA71-0F878365A8ED.jpeg
D3901D54-013C-41C7-BA71-0F878365A8ED.jpeg (1.63 MiB) Visad 2687 gånger
av roggabear
#1231221
Ok, lyckades nu hitta var jag läser ut nivå i Additivtanken och kan konstatera att jag läser ut 7/15. Bilia fyllde på full tank i Januari 2017, har max kört 1500 mil sedan dess. Således verkar min bil sluka på tok för mycket additiv. Någon som har inspel kring ev orsak till detta? Fel på styrenheten gör additivet? Eller annan troligare orsak?
av roggabear
#1262597
Kontrollerade nu ikväll även fysiskt i Additiv tanken (stack in en plastpinne via pyfyllnadsröret) och det vekar vara snustorrt i tanken.

Är byte av ADM (styrenhet för additivpåfyllnad) den enda tänkbara lösningen på mitt problem att bilen drar på tok för mycket Additiv/eolysvätska?

Kan detta leda till de övriga problem jag har, dvs
1) bränslefilter sätts igen och behöver bytas var 800-1000 mil,
2) bilen ryker väldigt mycket vid gaspådrag (ev dags för nytt DPF trots mindre än 3000 mil sedan det byttes)

Tänker om inblandningen av för mycket additiv i dieseln gör drivmedlet för ”fet” eller nåt?
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]