NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1219024
Brorsan har felkod på sin C30. Fläkt kärvar i diesel värmare så den startar inte allt.

Såg att man skulle släppa de fyra skruvarna över brännaren. Men hur kommer man åt dessa?
Går också lite rör över. Vad är de e dessa. Kan man lossa de?
IMG_20171203_132412.jpg
IMG_20171203_132412.jpg (311.01 KiB) Visad 647 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1219030
Vill minnas att Volvoverkstaden går in från hjulhuset för att få bort värmaren...
av dieselputte
#1219033
Jonas_latt skrev:Brorsan har felkod på sin C30. Fläkt kärvar i diesel värmare så den startar inte allt.

Såg att man skulle släppa de fyra skruvarna över brännaren. Men hur kommer man åt dessa?
Går också lite rör över. Vad är de e dessa. Kan man lossa de?
IMG_20171203_132412.jpg
Rören är till AC så lossa inte dessa då läcker gasen ur .
av Alx
#1219153
Jag har plockat ut min värmare två gånger. Första var för fläkten inte startade så då ville jag kolla så den inte kärvade. Den startade med batteri direkt på kablarna så montera jag ihop den igen. Den fungerade några dagar. Andra gången jag plockade ut den gjorde jag kretskortfixen och nu har den aldrig strulat mer. Så det är omlödning av kretskort som är den enda fungerande fixen.

För att ta ur den får man flytta fram motorn genom att lossa på motorfästet. Sen är det bara att lossa på avgassystem, vattenslangar, dieselmatning och kablarna. Andra gången jag tog ur värmaren tog det inte ens 15 minuter.
av KenZoo
#1219185
Alx skrev:Jag har plockat ut min värmare två gånger. Första var för fläkten inte startade så då ville jag kolla så den inte kärvade. Den startade med batteri direkt på kablarna så montera jag ihop den igen. Den fungerade några dagar. Andra gången jag plockade ut den gjorde jag kretskortfixen och nu har den aldrig strulat mer. Så det är omlödning av kretskort som är den enda fungerande fixen.

För att ta ur den får man flytta fram motorn genom att lossa på motorfästet. Sen är det bara att lossa på avgassystem, vattenslangar, dieselmatning och kablarna. Andra gången jag tog ur värmaren tog det inte ens 15 minuter.
Den där "kretskortfixen" är det något man gör själv eller lämnar man in ?
av Alx
#1219196
KenZoo skrev:
Alx skrev:Jag har plockat ut min värmare två gånger. Första var för fläkten inte startade så då ville jag kolla så den inte kärvade. Den startade med batteri direkt på kablarna så montera jag ihop den igen. Den fungerade några dagar. Andra gången jag plockade ut den gjorde jag kretskortfixen och nu har den aldrig strulat mer. Så det är omlödning av kretskort som är den enda fungerande fixen.

För att ta ur den får man flytta fram motorn genom att lossa på motorfästet. Sen är det bara att lossa på avgassystem, vattenslangar, dieselmatning och kablarna. Andra gången jag tog ur värmaren tog det inte ens 15 minuter.
Den där "kretskortfixen" är det något man gör själv eller lämnar man in ?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=138524

Har man en pelarborrmaskin underlättar det massor. Det gäller att hålla hålborren rakt och borra långsamt så det inte hugger.
av KenZoo
#1219272
Nu har jag inte utläst felkoder än,, men när jag trycker igång direktstarten så blinkar den 3 gånger och slår ifrån.
Är det typiskt för felet med koden CPM-1308 ?

Köpte bilen i det skicket, lyckades få igång värmaren 2 gånger, då rök det mycket,,
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1219288
KenZoo skrev:Nu har jag inte utläst felkoder än,, men när jag trycker igång direktstarten så blinkar den 3 gånger och slår ifrån.
Är det typiskt för felet med koden CPM-1308 ?

Köpte bilen i det skicket, lyckades få igång värmaren 2 gånger, då rök det mycket,,
Efter 3 startförsök låser sig värmaren, då blir det symptomen "blink blink blink off".
Är dock osäker på vilken felkod den sätter i det läget...
Har detta skett måste den "låsas upp" med VIDA.
Du kan även tvångsstarta den med VIDA och/eller genom att kyla ner temp.sensorn när den har blivit "upplåst" från det blockerade läget.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]