NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo12345
#1219009
Halloj alla Volvo fantaster.

Har en dieselvärmaren på en volvo v50 -12 som jag inte riktigt blir klok på. Värmaren fungerade när den kände för det och sen fick den totalt spinn. Började ryka rätt ordentligt och sen la den av helt.
Va in på Volvo och bytte ut batteriet (då det visade sig vara dåligt) och tog bort samtliga felkoder. Värmaren startade vid testkörning på Volvo och vi åkte man därifrån. Testade starta värmaren då vi gick in på affären. Var ju trots allt några grader minus . Värmaren börjar åter igen ryka som att det vore en brand som uppstått. Dagen efter fungerade den på direktstart men inte på timer och sen la den av igen.
Är nu i valet och kvalet hur jag ska göra.. att laga värmaren lär kosta fråm några tusen till ca 11000 kr medan jag har fått ett fast pris koppla in elektrisk värmare för 4000 kr.

Någon som har erfarenhet av att fixa dieselvärmare? Är det värt pengarna det kostar låga ä mot att koppla in en elektrisk som det sällan blir något fel på (vad jag varit med om).
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1219021
När värmaren var paj på min MY11 kom aldrig motorn upp i rätt temperatur, vilket även lär bli fallet här.
Gissar på dåligt stift i värmaren eller sprucken brännkammare. Så var det på min, folk trodde det brann i bilen.
Eftersom värmaren alltid startar när temperaturen är under ett visst sliter det på värmare och batteri, till skillnad från tex V60 där "autostarten" går att stänga av vid kortare körsträckor.
av Volvo12345
#1219099
Tack för era tips och råd. Har ni koll på om det är lätt ta lös dieselvärmaren och fixa det själv eller råds man lämna in den?
Om man kan fixa det själv lätt, brukar man kunna se att respektive del är trasig då?
av dieselputte
#1219127
Volvo12345 skrev:Tack för era tips och råd. Har ni koll på om det är lätt ta lös dieselvärmaren och fixa det själv eller råds man lämna in den?
Om man kan fixa det själv lätt, brukar man kunna se att respektive del är trasig då?
Ser att du är ny på forumet, använd med fördel sökfunktionen till höger om "Ny tråd", sök på dieselvärmare problem , renovera , eller liknande

Här är ett exempel. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... e#p1189379

Åker nog själv på renovering snart, värmaren har dock funkat i 12 år nu , men bluddrar som tusan de första minuterna och ryker ofta när den inte gått på ett par dagar.
av lv455
#1221233
Enligt Segerlöfs i GBG som reparerade min värmare beror rök och startproblem i 99% av fallen på att brännarröret har sotat igen. De fixade min brännare (V50 2010 1.6d) för 5300:-, tog en halvdag. Brännaren går som en klocka nu. Volvo ville ha >10000 för en begagnad brännare.
av OldSoul
#1226608
Visst lönar det sig att gå till Segerlöfs och höra sig för om man bor i Göteborg, har en V50 D5 -09.

Hörde med Volvo och en annan firma som jag fick på rekommendation, Tyrilux. Volvo ville ha runt 12 lappar, Tyrilux 20...

Tydligen praxis att byta ut rubbet, men Segerlöfs kör diagnos, nedmontering, identifiering av problem och delbyte.

Styrdon eller brännkammare har jag för mig han sa, 6.500 eller 7.400 ink. moms beroende på vilken av åtgärderna som behövs.

Antar att en översyn och viss rengöring av brännarrör görs med tanke på att garanti lämnas på jobbet.

Hursomhelst, den ska in nästa vecka och tar över dagen att fixa, så jag är nöjd.

Hade aldrig hittat dit utan att ha läst på forumet så all heder till er som orkar skriva och tipsa.
av KenZoo
#1226786
Engelsmännen brukar vara duktiga på att laga elektronik till lockande priser.
Någon som har tips på sån firma liknande innosound men som inte kostar lika mycket som ny reservdel att fixa :)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]